
Re: цензії
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Авторська колонка
Кемп і сучукрліт
Сучасна українська література народилася як спеціальний знак в колі інтелектуальної еліти, впевненої в своєму рафінованому смаку настільки, щоб взяти на себе складну місію переоцінки цінностей.
Те, що вчора вважалося ознакою несмаку, наразі виявилося модним, сучасним, стильним, необхідним для адекватного сприйняття тексту. Неприродне, зверхнє – посіло чільне місце в творах провідних письменників і стало актуальним. Література прийняла нову позу. Ім’я цій позі – кемп. Це форма чуттєвості, яка перетворює не стільки фривольне в серйозне (що спостерігалося при канонізації джазу, народженого як музика для борделів), скільки серйозне у фривольне.
В кемповому творі повинно бути деяке перебільшення і обов’язкова маргінальність, а також вульгарність, що видається читачу за рафінованість. Кемп – це крайнощі. Гасло кемпу: «Це добре, тому що жахливо». Нашій літературі притаманні штучні провалля і китайські дрібнички, червона помада і бруд під нігтями, жіночність чоловіків і чоловічність жінок. Це і є - кемп.
Його мета не в створенні гармонії, а в надмірній напрузі, постановці жорстких запитань, на які складно знайти відповідь. Література грається з нами, ставлячи нас в такі ситуації, де наші колишні моральні установки переживають фіаско. Людина – це самотня істота, яка з’явилася на цій планеті для того, щоб самотужки боротися з несправедливістю світу. Те, що видавалося банальним, наразі видається фантастичним. У зображенні убогого і огидного сучасні письменники знаходять щось самобутнє, актуальне, важливе для читацького загалу.
У кемпі все просто і ясно: можна взяти пакет зі сміттям, прикрасити його стрічкою і кинути в натовп – милуйтеся! І народ буде в захваті, тому що це нове, епатажне, шокуюче. Можна підійти до якогось меморіалу, показати рукою на скульптуру і вигукнути: «Ось – виродок!». І ти поет. А взагалі найкраща арена для кемпу – це літературні слеми. Адже там стираються будь які межі дозволеного. Журі – звичайні люди з натовпу, яким дають право оцінювати поезію. Навіть якщо ці люди нічого в ній не тямлять. Публіка, що відвідує літературні слеми здебільшого складається з аматорів, студентів, друзів поетів і просто людей, які вважають себе богемою. Зацікавити її можна лише вдаючись до засобів кемпу: брутальності, вульгарності, фривольності, епатажу. Акторська гра і смисл творів оцінюються за п’ятибальною системою. Твір вважається змістовним, якщо він написаний за певними стандартами: висвітлення гострої соціальної проблеми, ставлення автора до неї, виражене у нецензурній лексиці, зображення вад суспільства, або, навпаки, возвеличення їх etc . Зовнішній вигляд автора також має велику роль. Чим маргінальніше виглядає автор – тим вище бал він здобуде. Слем – це сучасне м’ясо кемпу.
Кемповий твір замислити неможливо. Він базується на простозичливості, яку ми постійно намагаємося відкинути. Кемпу властива серйозність, приречена на провал через високопарність і невластивий розмах, через акт надуманого убозтва (що насправді є треш, запропонований замість мистецтва). І якщо кітч був лише оманою, створеною на честь високого мистецтва, то неоубозтво є омана, яку ми створюємо в ім’я тієї жахливості, що й намагалося розкути мистецтво кемп і, як наслідок, ми бачимо потужний рух маргінального в сучукрліті.
Проблематику кемпу вперше виділила С’юзен Зонтаг в 1964-му році, а згодом і Мартін Хайдеггер, який вирізнив прихід нової людини в літературу – андрогіна, який не терпить колишню етику.
Те, що відбувається зараз в українській літературі зараз сягає вглиб, на сторіччя назад, в 20-і роки. І хвиля контркультури матиме майбутнє тільки тоді, коли ми витіснимо маргінальність зі своїх творів і будемо готові до нових звершень, коли на зміну постмодерну прийде щось нове, потужне і цікаве.
З одного боку, мені подобається слем-рух, подобається та сміливість і відвертість, яку сповідують сучасні митці, а з іншого боку, я вважаю, що слем повинен прогресувати, а з ним і твори авторів не повинні обмежуватися грою на межі фолу. Чи відбувається цей прогрес? Так. Але кожна культурна епоха зазвичай розпочинається із самоусвідомлення, що саме залишиться нащадкам.
Коментарі
Останні події
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
- 21.10.2025|09:36Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
- 20.10.2025|18:59Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
- 20.10.2025|15:43Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
- 19.10.2025|19:30«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
- 19.10.2025|10:54Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 18.10.2025|10:36"Дівчина з кулею": В США вийшла англомовна збірка віршів української поетки Анни Малігон
- 17.10.2025|18:42Екранізація бестселера Андрія Куркова «Сірі бджоли» виходить у прокат: спецпоказ у «Жовтні» з творчою групою
- 17.10.2025|17:59"Основи" презентують "Довгу сцену": Театральна серія відкриває трагічну історію "Маклени Граси" Куліша та її сучасний римейк Ворожбит
- 17.10.2025|16:30Стартував передпродаж «Книги Еміля» — нового роману Ілларіона Павлюка