
Re: цензії
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
- 16.07.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаПравда про УПА в підлітковому романі Галини Пагутяк
- 10.07.2025|Дана Пінчевська"Щасливі ті люди, природа яких узгоджується з їхнім родом занять"
- 10.07.2025|Володимир СердюкАнтивоєнна сатира Володимира Даниленка «Та, що тримає небо»
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
Видавничі новинки
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
Авторська колонка
ПР-література
Звісно, абревіатура в назві цієї колонки означає не Партію регіонів. Бо ж попри те, що ці веселі постсовіцькі пацани-політикани створили чимало напрямів і сфер, названих їхнім іменем (наприклад, «регіональне право»), створити власну партійну літературу вони навряд чи коли-небудь будуть у спромозі.
Вочевидь, зайве казати, чого їм для цього бракує. Щоправда, і тут не обходиться без винятків, і опус Г. Герман «Червона Атлантида» є тому поодиноким підтвердженням.
Йдеться про інше. А саме: чим є нинішня українська література? Необхідною цінністю для читачів, без якої вони не уявляють свого життя? Кантівською «річчю в собі»? Чи ж інструментальним додатком до того, що називається «паблік рилейшнз»? Себто - просування особи письменника (на кшталт політика) за допомогою його творів? За цих умов текст (як і політична програма) набуває абсолютно субпідрядного, функціонального характеру; на фасаді ж літературних «проектів» красуються мотиваційні символи далебі не духовної, а більш реально-матеріальної, прагматичної природи.
Здається, що першим, на жаль, вітчизняне письменство поки що не є. Щоби в цьому пересвідчитися варто глянути на статистичну криву, невтішно спрямовану донизу, яка відображає кількість придбаних українських книжок на душу населення. Другий статистичний показник - це жалюгідна питома вага української книжки (і художньої літератури, зокрема) в загальному масиві літератури, що продається в Україні.
Щодо «речі в собі», то тут можна відповісти дещо парадоксальним робом: і так, і ні. Попри все, книжки таки видаються, виставки і форуми проводяться, якась дещиця літературних часописів все ж таки перебуває на плаву. Є впізнавані письменницькі обличчя в загальноукраїнському вимірі (їх чотири, п´ять, шість, а може й дещо більше). З іншого боку, існує чимала кількість непізнаваних й вузько-знаних літературних «схимників». Можливо, їхні твори - не менш вартісні, аніж доробки розкручених колег. Проте, вони і далі продовжують творити під інформаційним «сподом». Комусь із певних причин бракує просування, «розкрутки». Інші свідомо обрали для себе стезю кінгівських «трударів літературного метаболізму», особливо не переймаючися власною іміджелогією.
Чи є такий розподіл хорошим, чи поганим, об´єктивним, а чи штучно-неприродним відповісти однозначно важко. Звісна річ, існування перехідного «пулу» впізнаваних літераторів формує певне структурне ядро, котре спонукає читача хоч іноді купувати й читати українські твори. З іншого боку, суто маркетингова, сфокусована експлуатація книжковою індустрією винятково лишень «атомів» цього «ядра», хоч як не крути, а призводить до збіднення і вихолощення вітчизняного літературного «ринку». Наразі, ефективних концептів, стратегій та інструментів (окрім, можливо, конкурсу «Коронація слова») виведення на книжкові обшири нових літературних «брендів» у вітчизняних видавців не простежується. Чи тут Україні знову потрібні «варяги» (на кшталт поодинокого харківського «Клубу сімейного дозвілля» з американськими інвестиціями та ISO-якісним менеджментом), щоби виправити ситуацію?
Втім, щодо «речі в собі» у сенсі письменників, котрі перебувають в літературному підпіллі, то тут є один мало примітний позитив для української літератури в цілому. Хоч чимало з їхніх скромно-накладних творів сьогодні не доходять навіть до літкритиків та профільних часописних колонок із книжковими оглядами (не кажучи вже про широкого читача), все ж таки вони являють собою поки що не очевидний, проте перспективно-потужний ресурс для самої української літератури, для її поціновувачів, а отже і насамперед - для видавців. Це як у політиці: застій продовжуватиметься до тих пір, поки українська ментальність революційно не відмовиться від роками узвичаєної й усталеної мантри: «Немає поміж ким вибирати».
В будь-якому разі - в руслі старого, дещо сороміцького анекдоту (котрий закінчується словами Васілія Івановіча Чапаєва: «А Кубань, Пєтька, она ж такая малєнькая!»), - можна виснувати: навряд чи сьогодні є притомним ініціювати й провадити інсайдерсько-літературну «громадянську» війну поміж самими письменниками та їх фан-клубами, воюючи по різні боки розмежувань, як-то: «відомі - невідомі письменники», «серйозно-інтелектуальна - «попсова» література. Бо ж, здається, в нинішніх умовинах зовнішнього та внутрішнього культурно-блокадного кільця, в якому опинилися вітчизняна література (разом із самою Україною), кожна видана українська книжка, досягнення нею високих накладів і продажів, будь-який успіх українського письменника на Батьківщині та за кордоном є безумовним успіхом всіх причетних до українського літпроцесу. Це ніби кожен виточений у сибірських нетрях снаряд чи скомплектований танк, що переправляються на фронти - даруйте за мілітарне порівняння. Хоча в нормальних умовинах література не є ні війною, ані політикою, а передовсім - територією свободи й мистецької гармонії.
Звісна річ, на вимушеному етапі «боротьби за українську літературу» не зайве буде уникати загрози тотально-ілюзорної підміни тексту в сенсі його художньої вартості - ПР-розкрученою особистістю письменника. Та для цього, хочеться вірити, в Україні не бракує безсторонніх та фахових літературних критиків - таких само, проте в іншому смислі, «трударів метаболізму».
І насамкінець. Один мій знайомий журналіст якось був пожартував: варто письменникові створити інформаційний привід, чи опинитися в центрі медіа-скандалу, як наклади його творів зростають умить і карколомно. «Проти всіх» О. Забужко, демарш із Шевченківською премією В. Шкляра плюс «відрізання від України, немов гангрену, Донбасу і Криму», снобістсько-пабовий остракізм львівських критиків щодо Л. Костенко... А як інакше сьогодні може потрапити в «ящик» (а не зіграти в нього) український письменник, коли телесітка і прайм-контент ущерть захаращені ПР-політиканами та їх обслуговуючим персоналом?
Чи ж виправдовує себе те, що можна умовно наректи ПР-літературою? Звісно, що так, якщо при цьому не наноситься непоправна шкода репутації митця. І за піаром письменник таки лишається в змозі продукувати не примітивно-плакатні й штучно-виплекані твори, а щось більш вартісне. Бо читачів, напевно, найперше цікавить сам, відчужений від матеріальної оболонки письменника, текст, аніж «нерукотворний» медійно-піарний пам´ятник розкрученої письменницької «брили», чи ж не так?
Коментарі
Останні події
- 20.08.2025|19:33«А-ба-ба-га-ла-ма-га» видало нову книжку про закарпатського розбійника Пинтю
- 19.08.2025|13:29Нонфікшн «Жінки Свободи»: героїні визвольного руху України XX століття крізь погляд сучасної військової та історикині
- 18.08.2025|19:27Презентація поетичної збірки Ірини Нови «200 грамів віршів» у Львові
- 18.08.2025|19:05У Львові вперше відбувся новий книжковий фестиваль BestsellerFest
- 18.08.2025|18:56Видавнича майстерня YAR випустила книгу лауреата Малої Шевченківської премії Олеся Ульяненка «Хрест на Сатурні»
- 18.08.2025|18:51На Закарпатті відбудеться «Чендей-фест 2025»
- 17.08.2025|11:36«Книжка року’2025». ЛІДЕРИ ЛІТА. Номінація «ВІЗИТІВКА»
- 16.08.2025|08:45«Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Дитяче свято»
- 15.08.2025|07:22«Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Обрії»
- 14.08.2025|15:07На BestsellerFest Юлія Чернінька презентує трилер «Бестселер у борг»