
Re: цензії
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
Видавничі новинки
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
Авторська колонка
Борщ на мигах
Перефразовуючи східну мудрість, мусимо визнати, що хоч би скільки товкли ми слово «борщ» у наській літературі, але в роті від того солодше не стане. Можливо, тільки гірше (навіть не гіркіше). Вже хто тільки не оспівував у власних творах цю національну страву, а бажання випити й закусити, поговоривши після цього про борщ, все одно не зникає.
Іноді після такого застілля, говорити доводиться вже на мигах, як, наприклад, у тому випадку, коли про якусь вартісну (чи пак, смачну) страву хочеться вже не писати, а малювати її яскравими фарбами на полотні нашого прісного життя. Варто, мабуть, згадати, що написати книжку саме про борщ довго збиралася київська поетка Світлана Короненко, на яку замолоду, до речі, дуже схожа одна з авторок (а саме – художниця) коміксу про історію цієї культової національної страви. Невже реінкарнація ідеї? Хай там як, але у наш час швидких технологій саме такою має бути історія – навіть такого складного явища, як український борщ. Захотіла – і зварила. Тобто втілила задум і все таке інше, як-от у згаданій книжці Євгенії Кузнєцової та Софія Сулій «Коротка історія українського борщу».
Заодно, до речі, проминувши «яєшню з салом» у Плужника, «харроший шашлик» у Семенка і «пиво з раками» у Хвильового – ба навіть глипнувши заодно на «бутерброди з мастурбою» в Цибулька та «усе той сон страшний – / Шампанське й самогон / Плюс вермут й тепле пиво» у Позаяка - можемо згадати історію «всього іншого» з нашого літературно-кулінарного меню. Насамперед звичайно, сучасна класика жанру – оповідання Володимира Даниленка «Дзеньки-бреньки», в якому весь бомонд історії письменства – від Шевченка до Андруховича – п’є і закусює відповідно прейскурантові тієї чи іншої кулінарної епохи в Україні. Ну, а Нестор все це діло літописує:
«Шевченко засопів і твердо сказав: «Хочу сала». Котляревський почав було про секуляризацію і просвітительський реалізм, та Шевченко безпардонно перервав його промову. «Сала!» – гримнув кулаком об стіл, аж миска з холодцем, як жаба, стрибнула на Сковороду. «Обікрали Україну», – з болем у серці зітхнув Тарас. «Та не побивайтесь ви так, – заспокоював Котляревський. – Подумаєш, сало… Ну, вкрали. Невже не можемо без цього сала?» «А таки не можем», – сумно мовив, і пекуча сльоза впала на качку з яблуками». Слід сказати, дуже вражаюче й епохально, особливо, коли Юрій Смолич знімає окуляри й кладе у миску з холодцем: «Ми брешемо, – мило всміхнувся, – але ми в те віримо».
Слідом можна згадати ще одного (львівського) сучасного класика – Івана Лучука, в «Уліссеї» якого зазвичай голодний і стомлений мандрами герой прибуває в ту чи іншу точку наративного простору, який розлягається перед нами зручною окраїною в Атенах і Лондоні, Брюсселі й Харкові, де й відбувається сакральне дійство роману – за келихом джину з Байроном, за чаркою абсенту з Аполлінером, за склянкою портвейну з Камоенсом…
Чи траплялося вам щось подібне у сучасній літературі? Може, скажете, на нещодавньому ярмарку «KyivBookFest»? Ану розкажіть! Бо як не розглядався там довкола, де кожен третій при слові «Шевченко» починав тверезіти, все якийсь старозавітній Василь Барка пригадувався майже про те саме: « – Вип’єм, хлопче, бо груди в Борзоконя жаль розриває. Вип’єм, закусим раками… – А в них раків нема, – говорить Астряб…»
Коментарі
Останні події
- 02.05.2025|13:48В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
- 01.05.2025|16:51V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
- 01.05.2025|10:38В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
- 30.04.2025|09:36Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
- 29.04.2025|11:27«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
- 29.04.2025|11:24Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
- 29.04.2025|11:15Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
- 24.04.2025|19:16Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
- 24.04.2025|18:51Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата