Re: цензії

28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...
06.04.2025|Валентина Семеняк
Читаю «Фрактали» і… приміряю до себе
05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ
«Ненаситність» Віткація
30.03.2025|Ігор Чорний
Лікарі й шарлатани
Пісня завдовжки у чотири сотні сторінок

Кримінальне чтиво

Води майже не видно

Олексій Волков. Слід на воді. – К.:, Нора-Друк, 2011. – 350 с.

Жанр: класичний детектив

Як лікар Олексій Волков із Тернопільщини має вищу медичну категорію. Як український автор, котрий працює в жанрах трилера й детективу - теж. Ця категорія, правда, в нас ніким, крім вашого скромного автора, в нашій країні чомусь не присвоюється. Та й сприймати цю оцінку варто лише як суб´єктивний погляд якого-не-якого доморощеного й самовикоханого теоретика й практика масової культури. Тим не менше, Волков у своєму новому романі «Слід на воді» примудряється одночасно зрадити собі і залишитися собою.

Спочатку про зраду. Для мене Волков - передусім автор трилерів «Виконавець», «Подорож у безвихідь» та «День Відбуття», котрі побачили світ на початку минулого десятиліття й досі залишаються неперевершеними (звісно - в  українській белетристиці) зразками цього жанру. Якби черкащанин Станіслав Стеценко, автор «Чорної акули в червоній воді», не припинив писати і хоча б не втратив рівня, заданого цим твором, мені лишилося б скромно відійти вбік та споглядати за умовним двобоєм цих колег. Проте Стеценко одним трилером і обмежився, а Волков після третього або «здав» жанр, або - здав позиції: від «Амністії для хакера» і далі це вже зовсім інший письменник. Не скажу, що гірший або кращий - інакший, ось як буде правильно. Я більше не тремчу від нетерплячки, гортаючи сторінку за сторінкою та стежачи за небезпечними пригодами його героїв на землі, під землею та на дахах швидкісних поїздів. Тепер оповідь спокійніша, а ситуації - і це стосується «Сліду на воді»! - вже не надто критичні. Ну, ось хоча б порівняння для тих, хто не читав: у «Виконавці» герой вибирається з підземного полону впродовж 20 сторінок, а у «Сліді...» з обіймів болотяної твані - за 1.5 сторінки.

 А тепер - про збереження себе. Волков як автор трилерів теж не гнався за модою, бо трилери в Україні - не наймодніший жанр, це ж не препарувати себе впродовж 185 сторінок, аби переконатися в недосконалості світу. Тепер, написавши типовий класичний детектив, Волков так само не наслідує моді: лиш цього разу - світовій. Класичний детектив у тому вигляді, який був запропонований спочатку в першій чверті ХХ століття в Великій Британії та Франції, а потім, у 1960-1980-х роках у радянському союзі та Польщі, вже зовсім не є жанровим трендом. Чи, скажемо так, майже не є. Тим не менше, «Слід на воді» або вдихає в нього нове життя, або, що буде правильнішим, дає зрозуміти: старий добрий детектив-загадка, слабко інтегрований у соціум, ще не склеїв ласти.

За сюжетом, без сліду зникає людина. Колишній судовий експерт Анатолій Рибак найнятий групою приватних осіб, аби відшукати хоча б якісь реальні сліди, бо розбиратися в подібних історіях він уміє, за що свого часу навіть мало не поплатився кар´єрою. Створивши під «пошуковий проект» реальне детективне агентство, Рибак починає закидати свої вудки та блешні, і тут помітно: сам автор як вправний мисливець точно знає та розуміє, у яких справах поспішати не варто для кращого результату.  Власне, детективна оповідь час від часу гальмується саме через деталізацію кожного кроку Рибака і компанії,  аби показати: саме терпіння й труд усе перетруть. Сліди зниклого виникають у різних регіонах України, але всякий раз обриваються, розходячись тими самими колами по воді. Знову каламутна вода, знову гладка поверхня, знову все з початку...

Ніхто не розкриває в подібних оглядах, чим саме завершиться розслідування. За такі речі убивають J. Краще зазначити кілька моментів, з якими я особисто далі не готовий погодитися попри їхню логіку. Наприклад - оце саме приватне детективне агентство, існування якого в українських реаліях не вважаю чимось перспективним. Звісно, якщо твір поза часом та простором, приватний сищик із документами піде. Проте мені ближче герой-егоїст, герой-одинак, той самий, якого в справу втягнув збіг обставин, і лише в другу чергу - бажання когось там знайти чи щось там розкрити. Наше суспільство таке: кожному з  нас для активізації потрібне не детективне агентство, а особистий катарсис. Далі - згадані вже гальмування сюжету, хоча цього і вимагає обраний жанр. Але це не всюди, Волкову вдається все ж таки не надто захоплюватися рефлексіями. Та головне: не надто вдалий, як на мене, вибір головної жертви - того самого зниклого, довкола якого все закрутилося. Андріан Чумак - популярний письменник, що для теперішньої країни саме по собі нонсенс. До того ж сам особисто не надто люблю книжок про письменників, якщо це не Довлатов, Буковські чи біографічна література. Бо нікому, крім самого письменника, письменник, а тим паче - його зникнення, на фіг в нашій з вами країні не потрібне. А раз статус жертви не має суспільного значення, значить, і пошуки його не можуть викликати масового зацікавлення.

Проте Олексія Волкова, одного з кращих детективщиків України, це теж мало обходить. Він лишається собою, що, погодьтеся, і для письменника, і для людини багато цінніше. А значить, цінним лишається і його новий детектив, відзначений 2010 року спеціальною відзнакою «Гранд Коронація».

Оцінка ****(+)

Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику: 

*  Жодної надії; 


** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу; 

*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину; 

**** Хочеться краще, але загалом поживно; 

***** Так тримати! 

Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.

Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.   

Книжки з низької полиці. Введення в рубрику



Додаткові матеріали

Сильна Україна
Кохання і трошки смерті
Вкрадений слон та інші злочини
Єврейський скарб
Діаманти не вічні
Війна з павуками
Проклятий обруч
Сало для Сканера
Чоловіки тут не герої
Пухнастий чекіст
Неформатні в Україні
Не донецька мафія
І хто ж це в нас там під куполом?
Легенди, міфи та маніяки
ТОП-5 кращих українських детективів-2010. Авторська версія
Крутий музикант
Спочатку був маніяк
Булочка без нічого
Звірі повертаються
Ботанік плюс
Алкоголь, секс і одне вбивство
Двовимірне слідство
Казка про бандитів
Одиночні постріли
Чужа серед своїх
Загадки київського андеграунду
Про вовка промовка…
Помста без закону
Читати можна і нервовим
Не розмовляй із незнайомцем
Гості з майбутнього
Кримінальне щось
Слово – зброя
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

02.05.2025|13:48
В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
01.05.2025|16:51
V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
01.05.2025|10:38
В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
30.04.2025|09:36
Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
29.04.2025|12:10
Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
29.04.2025|11:27
«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
29.04.2025|11:24
Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
29.04.2025|11:15
Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
24.04.2025|19:16
Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
24.04.2025|18:51
Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата


Партнери