
Re: цензії
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
Видавничі новинки
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
Кримінальне чтиво
Кошмар у Південній Америці
Макс Кідрук. Бот: Гуаякільський парадокс. – Харків, «Клуб Сімейного Дозвілля», 2015 – 504 с.
Жанр: автор сказав – технотрилер
Написавши продовження роману «Бот», котрий представляли як перший український технотрилер, Максим (Макс) Кідрук довів тим, кому це цікаво, відразу кілька речей.
По-перше, лягати кістьми і перетворювати себе на пляцок, влаштовуючи нон-стоп тури по всій Україні економічно невигідно, бо автор у такий спосіб не нарощує тиражі, а лише допомагає видавцеві продати зазначені у вихідних даних 5 тисяч примірників. Аби було інакше, стартовий тираж кожного наступного твору Кідрука лише зростав би. Але натомість письменник має те, про що мріють його колеги, старші й молодші: власну нішу. Яку заповнює він один і де не матиме найближчим часом конкурентів, як не прикро це визнавати. Макс Кідрук завдяки публічності та активності сьогодні – один з найреалізованіших українських прозаїків.
Хоча не мати конкурентів на своєму полі небезпечно. Адже нема на фоні кого вдосконалюватися. Проте повторюся: набагато краще мати свого читача, котрий чекає, зокрема, продовження «Бота», аніж декларувати писання «для всіх» - і не знати, хто тебе читає, крім студентів, якщо ти викладаєш, наприклад, у Прикарпатському чи інших університетах. Макс Кідрук один із перших українських авторів жанрової літератури, котрий знає сотні фанатів на обличчя, ім`я й завжди тисне вдячні руки.
По-друге, Кідрук єдиний, для кого великий і жахливий американський колега Стівен Кінг є не об’єктом натхнення чи поклоніння, а прикладом реального наслідування творчій манері. Свого часу автор цих рядків намагався бавитися в те ж саме, проте здувся. Автор книжкової франшизи «Бот» переймає не зміст, а форму, яку «король жахів» застосовував від першого роману «Керрі» до, якщо не зраджує пам’ять, «Відчаю» («Desperation», 1996 рік, у російській версії – «Безнадёга»). Якщо коротко, метод полягає у відтворенні коротких рефлексій головних героїв, котрі вриваються в авторську оповідь у будь-який момент, ніби виходячи з-під контролю. У тексті ці фрази зажди виділяються курсивом:
«Запитання градом стукотіли в голові, але приглушеним монотонним тлом до них звучала фраза Лаури.
(… цю війну ти не зупиниш, Тимуре, а це ти здатен зупинити …)
Зрештою, одного разу їм удалося».
Причому форма оповіді не копіюється, а здебільшого адаптується до потреб та оповідацької манери самого автора. Бачити перед очима зразки успішної літератури і робити те саме – гріх лише в Україні, а отже Макс Кідрук – грішник. Проте є в цьому негаразд: почавши Шлях Кінга, ним треба йти не лише спираючись на форму. Майстер славний найперше своїм умінням створювати напругу, підвішувати епізоди, нагнітати атмосферу, і ще не ясно, хто більший спец із саспенсу – Стівен Кінг чи Альфред Гічкок.
«Ботові-2», як і його попереднику, бракує подібної напруги. Хоча пропонована історія має всі складові для того, аби лоскотати нерви не гірше за кінгову «Зону покриття» чи «Парк юрського періоду» Майкла Крайтона – ще одного джерела натхнення українського автора. За сюжетом, київський програміст Тимур Коршак, один із небагатьох, хто вижив у сутичці з чудовиськами-ботами, часом бачить уві сні кошмари – його переслідують сині потвори, наділені штучним інтелектом. Незабаром стає відомо: Еквадор, країну в Південній Америці, охопила дивна епідемія. Люди божеволіють, збиваються в зграї, нападають на собі подібних, і описані картини жахіть нагадують аналогічні сцени у «Зоні покриття» або з серіалу «Штамм». Друзі з минулого, інші, хто вижив – психіатр Лаура Дюпре та колишній спецназівець, а нині – священик Ріно Хедхантер дізнаються: перетворені монстри вигукують Тимурове ім’я. Значить, вони полюють за ним – бо лише в нього «кощієва смерть». Тобто, тільки Тимур здатен їх знищити. Отже, треба знищити його. Склавши два і два, українець вирушає до Південної Америки рятувати світ.
Далі починається суцільний екшен із незначними передишками. Особливо варто звернути увагу на епізоди в самому Гуаякілі, столиці Еквадору, коли Тимур та його команда тікають від зомбованих істот. Проте, к говорилося вище, більшість екшен-сцен – розповідні: побачили, втекли, розвернулися, забігли, залізли, стрибнули. Ідеально накладається на комп’ютерну іграшку, читається теж із цікавістю – та водночас думку «втечуть – не втечуть» постійно замінює «врятуються через три сторінки». Звичайно, це середина історії, розвиток дії, до кульмінації ще далеко, герої мають вибратися з проблем, аби потім заробити нові. Але тривожного очікування перед вдалим порятунком ніхто для жанрової літератури не скасовував.
Один із небагатьох прикладів, коли такий прийом застосовується – раптове падіння Лаури в яму (стор. 402), після чого оповідь переключається, й читач до стор. 408 ламає голову, що з жінкою сталося й чи жива вона. Хоча правильніше було потримати інтригу бодай десять-п´ятнадцять сторінок.
Інший хід, навіяний Кінгом – погляд на події очима сили Зла, назване в романі без зайвих вивертів: Воно. Але тут алюзії не з однойменним твором короля жахів, а з іншим, на мою думку, не надто вдалим через кульгання лінійності оповіді: «Ловець снів». Зло, яке заволодіває тілами й душами героїв, так само безіменне і так само оцінює все, що відбувається, ніби поглядом суб’єктивної камери.
«Бот: Гуаякільський парадокс» уже отримав схвальний відгук. Погодитися з такою реакцією на прочитане можна, аби не одна доволі прикра обставина. надто швидко, якось так буденно, без належних у подібних випадках елементів шоу, Тимур Коршак розгадав причину масового здичавіння людей, знайшов спосіб ліквідувати її та переміг психоістоту, яка заволодівала чужою свідомістю. Довелося перечитати фінальні сторінки, аби переконатися: так, це все, можливість зробити розв’язку яскравішою та видовищнішою, ніж вона є, в якісь момент було втрачено.
Попри ці зауваження, пропонована книга – явище позитивне, навіть знакове. Макс Кідрук не боїться жанрової літератури та реакції снобів на свої спроби. Лишається зробити наступний крок: аби жанрова стала ще й повноцінно масовою, у плані тиражів. Бо книга на це заточена.
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
Оцінка****(+)
Додаткові матеріали
- Кримінальне потойбіччя
- Імперія впала, хай живе сищик!
- Їх поміняли місцями
- Зниклий пеніс, зомбі на фронті та інші справи найкращого сищика
- Подвиг розвідника
- Топ-5. Кращі гостросюжетні романи-2014. Авторський рейтинг
- Іноземне чтиво`2014: українською менше
- Хто підставив польського шляхтича?
Коментарі
Останні події
- 02.05.2025|13:48В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
- 01.05.2025|16:51V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
- 01.05.2025|10:38В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
- 30.04.2025|09:36Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
- 29.04.2025|11:27«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
- 29.04.2025|11:24Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
- 29.04.2025|11:15Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
- 24.04.2025|19:16Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
- 24.04.2025|18:51Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата