
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Топ, без якого наша література доби незалежности немислима, від Забужко
Відома українська письменниця Оксана Забужко спеціально для Читомо.
Після лекції в PinchukArtCenter мені надійшло багато запитань, серед яких найчастіше повторюване – от уже впродовж місяця! — про «шортлісти» нової української літератури («найкраще за роки незалежности»). Очевидно, що читацька потреба в таких списках, в умовах інформаційно незабезпеченого книжкового ринку (останній український книжковий журнал – «Книжник Review» К.Родика – сконав у кризу 2009-го), є прегострою, і наскладали їх цього літа, схоже, нівроку, — принаймні я таких бачила аж три. Компетентно (чи хоча б за врозумливими критеріями) складеного з них не було жодного, зате був один із дуже комічно-претензійною шапкою («те, що читали, про що сперечалися і що залишиться» – ага-ага, спробуй перевір!).
Складається стійке враження, що люди насправді згадують не стільки пам’ятні ТВОРИ – скільки АВТОРІВ, ЯКІ МЕЛЬКАЮТЬ У ЗМІ. Чи треба пояснювати, що це «множини» хоч частково й перетинні, але все ж таки різні? (Винятком можна вважати перше місце Володимира ЛИСА із «Століттям Якова» у «топі» за читацьким опитуванням у соцмережах, але й тут закрадається підозра: чи це тому, що читачі справді полюбили гарну книжку, чи книжку полюбили тому, що В.Лис також і «народний синоптик»?..)
Тобто, головний дефект усіх цих списків, що найдужче ріже око, – то навіть не відверті « ляпи» та перекручення (хоч і таких є повнісінько), а кричуща ВІДСУТНІСТЬ у них низки дійсно «знакових романів», які й хітами свого часу були ( « читалися-обговорювалися»), і вже й « залишилися» в літературі – справивши вплив на послідовників (а це гіперважливий критерій об’єктивної оцінки – чи книжка « дає потомство», чи була всього тільки « шумовою одноденкою»!). Принцип один: раз автор зник із медій (перестав писати, виїхав, захворів чи, крий Боже, помер) – то, вважай, автоматично зник і з літературної історії. І ось це вже — вкрай небезпечний симптом, який, серед іншого, може означати, що ми не менш од росіян піддатні на інформаційну маніпуляцію (тьху-тьху, стукаю по дереву, щоб не зурочити!).
Тож не піару ради, а винятково в інтересах істини – на заповнення на наших очах штучно творених лакун-«дірок» на тілі нашої багатостраждальної укрліт, – додаю тут мої 5 копійок «свідка і учасника процесу». Не кажу, що це мої « улюблені книжки», – але те, що без них українська література доби незалежности немислима, жодному сумніву не підлягає.
Павло Вольвач, « Кляса» – перший наш пострадянський «індастріел», який по-біблійному «породив» цілий жанр (через 15 років перевиданий – непоганий критерій значущости!);
Василь Кожелянко, « Дефіляда в Москві» – перший хіт «альтернативної історії» (між іншим, гостро актуалізований останніми історичними подіями!);
Євген Пашковський, « Осінь для ангела» – можете любити або ні, але всі 1990-ті в нас точилась літературна війна «Андрухович чи Пашковський?», і принцип «горе переможеним» у літературі не працює – бодай тому, що без Пашковського не було б і Ульяненка (хвалити Бога, хоч його не забули!);
Василь Шкляр, « Ключ» – ууу, яка була радість і надія на « інтелектуальний український детектив»! (ще « Я, зомбі» Л.Кононовича в цьому ряду йшов, але дуже нещасливо в часі «розминувся» з зиґзагами книговидавничого ринку);
Брати Капранови, « Кобзар-2000» – класика сучасного українського масліту, за наявністю чи відсутністю якої «в топі» можна безпомильно судити про того «топу» професійність;
Світлана Пиркало, « Зелена Маргарита» – гучний дебют «покоління українських креаклів», що надовго визначив його стилістику;
Леонід Кононович, « Тема для медитації» (про цей роман я говорила на лекції в одній зв’язці з « НепрОстими» Прохаська, але він заслуговує й на окрему розмову, і я щиро здивована, що досі ніхто з критиків не завважив того «великого перелому» 2002-2003-го – коли нова українська література, «набравши тіла», водночас через Прохаська й Кононовича заговорила, за Шевельовим, «власним українським голосом» — і цим, сама того не знаючи, на 5 років випередила головний європейський романний тренд, що тільки зараз стає мейнстрімом… а як ще додати, що того самого 2002-го я почала писати остаточний текст «Музею», то й геть цікаво наш сучасний «європейський профіль» вимальовується – за теорією відсилаю, знов-таки, до Шевельова, два обов’язкові есе з теми: «Від Коцюбинського до Росселіні, від Росселіні до Коцюбинського» та «Дон Кіхоти проміж нас («Народний Малахій» Жана Жіроду)», — а про «європейського Фортінбраса» після 2007 р. шукайте на відео лекції, коли його викладуть).
Ну й нарешті, бонусом, — хоч і не романи, але куди ж без них: Лесь Подерв’янський ( « Герой нашого часу») іБогдан Жолдак ( « Прощавай, суржику!») — батьки нашої «мовної революції» та української інтернет-літератури (вся вона — з їхньої « шинелі», і нема на те ради!).
А кого всерйоз цікавить, « що читали, і про що сперечалися» за період 1992-2002 рр. – ласкаво прошу до нашого з Юрієм Володимировичем Шевельовим « Вибраного листування на тлі доби»: цілий культурний (і суспільний) процес « першої половини доби незалежности» там задокументовано in fluenti — куди краще, ніж я нині можу розказати хоч би й за 10 відкритих лекцій.
Словом, шановне панство, побільше читайте – і не лише з інтернету! Тільки так можна виробити собі власний «навігатор» у нашому книжковому морі – котре насправді значно глибше й цікавіше за те болото, яким воно може здатись на поверхневий погляд.
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025