Re: цензії

20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?
Котел, в якому вариться зілля
19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на Тернопіллі
Побачити себе в люстерці часу
19.10.2025|Ігор Чорний
Ковбої, футболісти й терористи
19.10.2025|Марія Кравчук
Третій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
«Кожен наступний політ може стати останнім...»
16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУ
Фантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Поети помирають уранці
08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Зазирнути в задзеркалля
06.10.2025|Ігор Зіньчук
Цікаві історії звичайних слів
28.09.2025|Петро Гармасій
Перестати боятися…

Літературний дайджест

Сильвестров дочекався музики

До 73–річчя видатного композитора Валентина Сильвестрова презентували книгу лекцій–бесід із диском з усіма його творами.

Неодноразово доводилося бачити, як на фестивалях класичної музики у перших рядах сидить літній чоловік із диктофоном у руках і записує концерт. Якось подруга зауважила: подивись як геніальний композитор Валентин Сильвестров записує свої твори. Ми навіть побилися об заклад, чи це Сильвестров. Я була переконана, що цей чоловік просто схожий на відомого композитора —мовляв, навіщо метру нової музики записувати концерти, на яких грають його твори.

На презентації книги «Дочекатися музики» Валентина Сильвестрова, яка відбулася минулої п’ятниці в Національній спілці композиторів, відразу після дня народження композитора (31 вересня він святкував своє 73–річчя), відповідь стала очевидною. «В епоху інформаційної перенасиченості одноразовість звучання отримала дуже широке розповсюдження, тому що композитори знають, що другого прослуховування їхніх творів може й не бути», — пояснив Валентин Сильвестров. Народний артист України, один із найвідоміших у світі українських композиторів, автор семи симфоній, численних фортепіанних творів, творів для солістів з оркестром і хору, камерної музики, а також автор музики до фільмів Кіри Муратової «Настройщик», «Чеховські мотиви» і до стрічки «Час прощання» Франсуа Озона, не скаржиться, що його твори недооцінили. Він належить до тих композиторів, твори яких виконують чи не на кожному фестивалі класичної музики. Але проблема полягає в іншому: спробуйте знайти диск із записами Сильвестрова в музичних крамницях чи інтернет–магазинах. Поразка гарантована!

Книга Сильвестрова, яка днями побачила світ у видавництві «Дух і Літера», говорить сама за себе. «Дочекатися музики». В основу книги лягли записані бесіди з 2007 року, які на творчих вечорах у Спілці композиторів вів із Сильвестровим художній керівник ансамблю «Рикошет» Сергій Пілютиков. Додатком до книги став диск формату MP3 із записом усіх творів Сильвестрова. Вихід книги і диску став можливим за підтримки посольства Німеччини.

Презентація складалася з двох частин: обговорення книги і концертної програми ансамблю «Рикошет», який зіграв і авангардну музику 80–х та неоромантизм 2000–х Валентина Сильвестрова. Доктор мистецтво­знавства, професор, завідувач кафедри старовинної музики Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського Ніна Олександрівна Герасимова–Персидська зізналася, що сучасній музиці потрібен словесний супровід. «Інколи це пов’язано з необхідністю пояснити, як вона писалася. Інколи композитори намагаються розказати про те, що вони хотіли створити, — каже Герасимова–Персидська. — Музика Сильвестрова звертається до нас напряму, без перекладів. Ми не повинні говорити щось перед концертом, щоб публіка її зрозуміла. Вона нічого не ховає».

У Сергія Пілютикова була інша мотивація. «Бесідуючи з Валентином Васильовичем, я колись із сумом подумав: як жаль, що його неймовірно глибокі, іронічні думки більше ніхто не почує. Цю несправедливість треба виправити», — згадує Пілютиков. Так народилися лекції–бесіди у спілці композиторів, які Сильвестров називав «месами». Під час цих вечорів, а пізніше у книзі, він розкрив себе як людину неймовірно цікаву з глибокою життєвою філософією, яку інтегрував у музику. Сильвестров розмірковує про авангард, про те, що він звільняє музиканта від «музикальності», про безсмертну музику, про Баха, Моцарта, Шуберта і Шостаковича. Валентин Васильович розповідає, що перед тим, як писати музику, він звільняється від «композиторства», постує, як іконописці, і намагається своєю майстерністю не нашкодити, як ідеться у заповіді лікарів.

Ольга Жук



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

21.10.2025|11:27
У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
21.10.2025|09:36
Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
20.10.2025|18:59
Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
20.10.2025|15:43
Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
19.10.2025|19:30
«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
19.10.2025|10:54
Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
18.10.2025|10:36
"Дівчина з кулею": В США вийшла англомовна збірка віршів української поетки Анни Малігон
17.10.2025|18:42
Екранізація бестселера Андрія Куркова «Сірі бджоли» виходить у прокат: спецпоказ у «Жовтні» з творчою групою
17.10.2025|17:59
"Основи" презентують "Довгу сцену": Театральна серія відкриває трагічну історію "Маклени Граси" Куліша та її сучасний римейк Ворожбит
17.10.2025|16:30
Стартував передпродаж «Книги Еміля» — нового роману Ілларіона Павлюка


Партнери