Re: цензії

28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...
06.04.2025|Валентина Семеняк
Читаю «Фрактали» і… приміряю до себе
05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ
«Ненаситність» Віткація
30.03.2025|Ігор Чорний
Лікарі й шарлатани
Пісня завдовжки у чотири сотні сторінок

Кримінальне чтиво

«Зірка» та вбивця

Ксенія Петухова. Легенда Золотої кицьки. – К.:, Гамазин, 2012. – 212 с.

Жанр: авантюрний роман

Якщо видавці хотіли зробити молодій авторці ведмежу послугу – вони її зробили, назвавши її, вочевидь, дебютну книгу «інтелектуальним детективом». З чим можна погодитися на всі сто – так це з легкістю ймовірної екранізації. Проте не було ще «інтелектуального» твору, котрий після екранізації не втратив би своєї інтелектуальності. Оскільки «Легенда Золотої кицьки» й без того майже готовий сценарій, він нічого не втратить. Раз не втратить – значить, нема чого втрачати. Отже, жодної спеціальної «інтелектуальності» в невеличкому романі немає.

Для чого ж це тавро? І чому послуга – ведмежа? Бо, заграючи з шанувальниками герметичної інтелектуальної літератури, видавці напевне знають, що історія Ксенії Петухової снобів розчарує. Тут нема місця рефлексіям. Герої – не доктори філологічних наук і не кандидати філософських. Вони навіть не фахівці з старовинних манускриптів, котрі знаходять у запорошених книгозбірнях та не розгадують їхні загадки, не підводячись із крісел. При цьому не ведуть зарозумілих філософських розмов.

Натомість, маємо двох септичних молодих українців, Яна та Святу, вона ж – співачка, відома як Кицька. Ян – убивця, вбив наркодилера за ліки для тяжко хворої мами і тепер тікає від усього світу та сам від себе в Крим. Дівчина Свята теж тікає – від свого продюсера, в якого потягнула важливий артефакт. Звісно ж, вони зустрінуться в дорозі, разом переживуть безліч пригод та пройдуть типовий шлях від ненависті до взаємної симпатії.

Подій як на компактну книжечку справді багато: втечі, викрадення, погоні, трошки містики, конкуруючі банди, змови, зрада, велика змова й не менш велика битва в фіналі – все це аж ніяк не тягне на визначення «інтелектуальний детектив» і прямому розумінні цього слова. Хоча ця історія – результат інтелектуальної праці. Тому кожен твір, не лише літературний, має право називатися інтелектуальним. І в даному разі варто просто закликати читача, котрий хоче прочитати відпочити з українською книгою, приємно провести час. Не шукаючи в авантюрному романі подвійних чи потрійних смислів.

Але все ж таки слід застерегти всіх: читаючи «Легенду Золотої кицьки», ви зловите себе на думці – це вже десь було. Подібні історії ми читали та бачили. Переважно – в іноземному, західному, європейському, точніше – французькому кіно. Згодом такі сюжети з більшим розмахом адаптує Голівуд. Чи варто лаяти за таку нібито вторинність молоду авторку? Ви можете сказати – ну не бігають українці по Криму з краденими артефактами! Ну не вступають вони в двобій відразу з двома міжнародними бандами, причому – самі, не будучи при цьому супергероями. Але я заперечу: чому українці не можуть цього робити? Чому написання віршів та прози в нашій країні – насамперед громадянський вчинок, патріотична місія, а вже потім, як пощастить – бажання розказати цікаву історію з початком, розвитком дії та фіналом? Той, хто прочитає «Легенду Золотої кицьки», зрозуміє: бажання захопити читача тут переважає й навіть домінує.

Відсутні феміністичні та навіть звичайні гендерні рефлексії. Нема роздумів про втрачену країну та нескорену націю. Обходиться автор без роздумів про сенс буття. Натомість є герой та героїня, котрі грають як у сюжеті, так і в суспільстві абсолютно рівні ролі. Є бажання адаптувати до українських реалій та ввести в актуальний український контекст сталі схеми, котрі працюють у більш розвинутих літературах Європи та в США. З рештою, видно, що свою історію незнайома мені авторка розповідала просто з хорошим настроєм. Бо мала час і натхнення.

 

Оцінка****(+)

Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:    

*  Жодної надії; 
   

** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;    

*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;    

**** Хочеться краще, але загалом поживно;    

***** Так тримати!    

Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.   

Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.     

Книжки з низької полиці. Введення в рубрику 

P.S. Тут і далі українським авторам нагадується заклик подавати про себе коротку інформацію.http://bukvoid.com.ua/criminal/2011/11/15/084230.html#comms



Додаткові матеріали

Україну рятує Президент!
Убивство між минулим та майбутнім
Інтелігент проти рейдера
Битва екстрасенсів
Між страшним та сумним
Сищиця в чужому тілі
Мужчина поза законом
Негідники не граються
Монстри виходять на світло
Топ-5 кращих гостросюжетних романів-2012. Авторський рейтинг
Іноді президентів краще вбивати…
Тегеран-2005
Вбивства з минулого
Українські таємниці
Вічність чоловічої роботи
Лисиця проти вовка
Суто жіночі пригоди
Вбити бота
Темне минуле
Війна завжди війна
Праворуч, де серце…
5 cпроб налякати Україну
Невидимий дим від вогню зачисток
Львівський Арсен Люпен
Наш герой не працюватиме на владу!
Український народний блатняк
Мир хатам, війна ментам!
Конспект пригод
Між іншим – маніяк
ТОП-5 кращих українських детективів – 2011. Авторський рейтинг
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

02.05.2025|13:48
В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
01.05.2025|16:51
V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
01.05.2025|10:38
В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
30.04.2025|09:36
Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
29.04.2025|12:10
Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
29.04.2025|11:27
«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
29.04.2025|11:24
Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
29.04.2025|11:15
Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
24.04.2025|19:16
Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
24.04.2025|18:51
Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата


Партнери