
Re: цензії
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
- 24.09.2025|Микола Дмитренко, письменник, доктор філології, професорПрихисток душі
- 24.09.2025|Михайло ЖайворонПатріотизм у розстрільному списку
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Поліна Кулакова. Дівчина, яку ми втратили
Поліна Кулакова. Дівчина, яку ми втратили. – Вінниця, Дім Химер. 2019. – 150 с.
Жанр: трилер
Експозиція сприймається не зовсім реалістичною, хоч у авторській післямові читачам пояснюють: історія, покладена в основу інтриги, цілком реальна. Як пише сама авторка, свого часу на очах її бабусі нейлонова сукня розплавилася просто на дівчинці, котра стрибала через багаття. Проте в реальному житті дівчинка помітила пошкоджений вогнем одяг майже відразу, лиш розгубилася, перелякалася. У художньому творі ані дівчинка Ліда, ані її безтурботні приятелі нічого такого не помітили.
Взагалі їхня поведінка виглядає ірраціонально навіть для підлітків. Спершу проспівали Ліді та Павлові з дорого дива, без жодних заявлених у тексті підстав сакральне «тілі-тілі-тісто…» (цікаво, як далі мало бути далі – «жених і невіста»?), а потім запхали парочку в сарай і зачинили ззовні. Тим часом з підступна іскра, цитата, перетворила сукню на гарячу смертоносну смолу.
Далі події роману Поліни Кулакової «Дівчина, яку ми втратили» перестрибують на сімнадцять років уперед. Молода івано-франківська журналістка Наталя розпитує в Артема, одного з учасників тих події, подробиці. Змушуючи його вкотре оживляти в пам`яті демонів, хоча авторка й тут не дає відповіді, для чого це Наталі та її редакційному керівництву. У їхньому виданні є рубрика, де публікують подібні історії? Та обсяг роману надто невеличкий, а події змінюються з калейдоскопічною швидкістю, тож думати про такі дурниці, як причинно-наслідкові зв`язки, навряд чи треба.
Тим більше, що оповідь завдяки Артемові знову робить стрибок назад, тепер уже в недалеке минуле. Артем, Святослав, Влад, Марко і той самий Павло, якого заштовхнули в сарай разом із Лідою, вирушають чоловічою компанією в похід й дуже скоро перший із них зникає. Скоро ті, хто лишився, знаходять імпровізовану могилу, де написано ім`я зниклого побратима. Рік народження, дата смерті. Вона збігалася з днем нинішнім. Спершу молодих людей це навіть розважає. Та згодом, коли вони один за одним починають помирати, стає страшно. Артем як оповідач дає зрозуміти: всій компанії з того світу якимось чином мститься Ліда.
Уже відзначалося, що трилер Поліни Кулакової – гарно сконструйована історія про помсту за гріхи. Всяке зло має бути покаране, на тому стоїть детективний жанр від часів свого заснування. А сюжетів, побудованих на послідовному й вигадливому знищенні непокараних грішників історія жанру нараховує сотні, як не тисячі. Варто згадати класику – «Десять негренят» Агати Крісті, коли на острові посеред моря один за одним гинуть від невідомої руки дорослі чоловіки та жінки. Поруч поставимо «Дама в окулярах, із рушницею та в автомобілі» й «Убивче літо» Себастьяна Жапрізо і за бажанням список можна продовжити.
Варто нагадати фільм «Наречена була в чорному» Франсуа Трюффо з Жанною Моро у головній ролі, створеному за романом класика «чорного» трилеру Корнелла Вулрича. Згадка про нього дуже добре лягає в контекст, адже, як і в романі Поліни Кулакової, героїня вишукано мститься за наглу смерть нареченого. Але її заподіяли ненавмисне, так само герої «Дівчини…» не мали наміру позбавляти Ліду життя. Нещасний випадок, за який ніхто не відповів по закону.
Ця обставина мимоволі змушує замислитися про непомітну на позір сторону пропонованого роману. А саме: Артем, як і четверо його приятелів, після того випадку отримали сильну психічну травму. Тому кожен поводить себе відповідно: не чинить опору, навіть не намагається уникнути, як вони вважають, Божої кари, а приймають все покірно, мов ті самі мовчазні ягнята. І дивна розмова Артема з журналісткою до останніх сторінок виглядає сповіддю того, хто вижив, із метою отримати індульгенцію.
Чи отримав – читач дізнається з останнього розділу. Заради якого, виглядає, роман і писався. Він деконструює нелінійний сюжет, і дає зрозуміти: авторка заради ефектного фіналу готова заплющити очі на певні логічні лакуни, особливо помітні на початку. На запитання: «Для чого все це і чому саме так?» буде однозначна відповідь: «Задля кінцівки». Ну, найлогічніша для детективу відповідь…
Оцінка****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Додаткові матеріали
- Поліна Кулакова. Дівчина, яку ми втратили
- Шпигуни навкруги
- Два тижні на розшук
- І смерть художникам!
- Прокляті бурштином
- Фатальний артефакт
- Полювання на вродливих
- Вбивство раз на двадцять років
- Кращі детективи`2018 від «Кримінального чтива UA»
- Супермен проти бовдурів
- У вересні дві тисячі чотирнадцятого…
- Пригоди української Попелюшки
- Полювання на всесвітню владу
- Помста психопатів
- Слідство веде психіатр
Коментарі
Останні події
- 17.10.2025|18:42Екранізація бестселера Андрія Куркова «Сірі бджоли» виходить у прокат: спецпоказ у «Жовтні» з творчою групою
- 17.10.2025|17:59"Основи" презентують "Довгу сцену": Театральна серія відкриває трагічну історію "Маклени Граси" Куліша та її сучасний римейк Ворожбит
- 17.10.2025|16:30Стартував передпродаж «Книги Еміля» — нового роману Ілларіона Павлюка
- 17.10.2025|14:19Подвійний культурний десант: Meridian Czernowitz везе зірок літератури в Одесу та Миколаїв
- 17.10.2025|13:53Книжковий фестиваль “Книга-Фест 2025” в Ужгороді: книжкові новинки та незвичні інтерактиви від Нацгвардії
- 17.10.2025|11:34"Книжки, черепахи й відьми": Володимир Аренєв прочитає лекцію про Террі Пратчетта у Києві
- 17.10.2025|10:37Їжа, фейки і дипломатія: Дмитро Кулеба презентує книги в Луцьку
- 17.10.2025|10:28Четверо українських письменників – серед номінантів на престижну Премію Астрід Ліндґрен 2026 року
- 17.10.2025|09:14У США помер письменник, співзасновник Нью-Йоркської групи Юрій Тарнавський
- 16.10.2025|18:12Культові "Шахмати для дибілів" та Абсурд Сучасності: Розмова з Михайлом Бринихом у "Сенсі"