Re: цензії

18.11.2025|Ігор Чорний
У мерехтінні зірки Алатир
17.11.2025|Ігор Зіньчук
Темні закутки минулого
Лірика поліської мавки
08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Світлойменність
05.11.2025|Віктор Вербич
Коли життя і як пейзаж, і як смерть
Галичани та духи мертвих: історія одного порозуміння
04.11.2025|Надія Гаврилюк
“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Іспит на справжність
02.11.2025|Богдан Смоляк
Захисник Істин
31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, Швейцарія
Як змосковлювали ментальність українців

Літературний дайджест

Щоденний жезл Володимира Єшкілєва

Чим українські дракони поступаються російським вампірам.

Нестаріючий формат постмодерної літератури завжди перед­бачав сюжетну залежність її героїв від різного роду «божественних» аномалій. Так, наприклад, Віктор Пєлєвін свого часу навіть теорію сотворіння світу віддавав на відкуп вампірам у романі «Empire V», не кажучи про «первісність» ринкової метафізики у збірці його оповідань «ДПП NN». Модель світобудови, яку презентує у своєму новому романі «Богиня і консультант» Володимир Єшкілєв, не менш приваблива. Будучи відомий як «сірий кардинал сучасної української літератури» цей івано–франківський екзегет мало в чому поступається своєму культовому російському колезі в практиці написання романів у жанрі «альтернативної історії». Чого варта, скажімо, його найновіша, апокрифічного кшталту теорія вселенського зла, згідно з якою Господь працював сім днів у поті чола свого над сотворінням світу, а всілякі почвари, зібравши цей самий Піт Творця, витворили з нього могутні Жезли Сили, які сьогодні розпалюють ворожнечу між народами.

Загалом історико–культурних архетипів у романі «Богиня і консультант» Єшкілєва маємо чималенько, і все — заради авторської заявки про його власний винахід і внесок у скарбницю світового окультизму. У першу чергу, це вищезгаданий Жезл Сили, яким був породжений наш світ. Твердіший за алмаз і старіший за саму Чашу Грааля, у романі він недаремно має назву Камінь Богині, будучи одним із восьми священних артефактів, розкиданих світом від тібетських монастирів до нью–йоркських хмарочосів. Узяти цей божественний архетип у мозолясто–романний кулак альтернативної історії — ось фабула не для одного твору, а також завдання для справжніх мічурінців нашого часу!

Коли ж до правди, то в романі завзятого послідовника ігрищ в «альтернативну історію» Володимира Єшкілєва відбувається локалізація глобального бренду «вселенської змови» в межах однієї окремо взятої України. Причому жанрово це вкладається в майстерну схему динамічного інтелектуального трилера, вдумливого релігійно–містичного бойовика, а також захоплюючу езотерично–демонологічну оповідь про пошуки магічного каменя назвою «Богиня», занесеного до нас із Галактики, де колись владарювала негуманоїдна раса Великих Повзучих Отців. Таємні орденські традиції і сучасна конспіративна політологія, чорні археологи і не менш брудні піар–радники, і бізнес–групи, які маскують перебування в Україні окультних володарів світу — усе це крутиться довкола карколомної подорожі Україною часів Запорізької Січі трьох таємничих осіб — Великого Комодора, Майстра Зброї й Архіваріуса Храму.

Так само, як у Пєлєвіна, серед Праматерів і Прабатьків людства у романі Єшкілєва існує чимало претендентів на почесну «первісну» місію — метеорити, дракони і космічні прибульці з перемінним успіхом захоплюють антропологічну уяву читача не гірше за братів Стругацьких і подружжя Дяченків. Також подібно до автора «Чапаєва і Пустоти», починаючи зі свого раннього роману «Адепт» і продовжуючи «альтернативною» белетристикою на кшталт романів «Пафос», «Повінь імператора» і збірки оповідань «Інше гроно проникнень і свідчень», Єшкілєв завжди волів поєднати в одному флаконі пригодницьку фабулу сивої давнини з бандитським сюжетом сьогодення. У «Богині і консультанті» події героїчної минувшини сюжетно майже не відірвані від кримінальних пригод теперішнього часу. От лишень суто стилістично сучасно–детективна складова роману Єшкілєва досі нагадує який–небудь «Південний комфорт» Павла Загребельного і ранні твори Андрія Кокотюхи і не нагадує далеко не всує згадуваного тут Віктора Пєлєвіна як визнаного метра цього синтетичного жанру, в якому історична оповідь синкопована бандитським сленгом. Можливо, український ґрунт узагалі не надається до такого модерного поганства?

Ігор Бондар–Терещенко



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

17.11.2025|15:32
«Основи» готують до друку «Бард і його світ: як Шекспір став Шекспіром» Стівена Ґрінблатта
17.11.2025|10:29
Для тих, хто живе словом
17.11.2025|10:25
У «Видавництві 21» вийшла друком збірка пʼєс сучасного класика Володимира Діброви
16.11.2025|10:55
У Києві провели акцію «Порожні стільці» на підтримку незаконно ув’язнених, полонених та зниклих безвісти журналістів та митців
13.11.2025|11:20
Фініш! Макс Кідрук завершив роботу над романом «Колапс»
08.11.2025|16:51
«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
05.11.2025|18:42
«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
04.11.2025|10:54
Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
03.11.2025|18:29
Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
03.11.2025|10:42
"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"


Партнери