
Re: цензії
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
- 07.05.2025|Ігор ЧорнийЖиття на картку
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
Видавничі новинки
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
Літературний дайджест
Територія особистої мови
Терезія Мора. День у день. – Л.: Літопис, 2009. – 456 с.
Сюжет і побудову дебютного роману “День у день” німецької письменниці Терезії Мори можна порівняти з концентричними колами навколо закинутої у світ особистості. Головного героя книги звати Абель Нема, але розповідь радше не про нього і його мандри, а про впливи, які він чинить на довколишніх людей, про роздуми, які у них викликає, про події, у які виявляється втягнутим. Щодо самого Абеля Неми, то йому, попри знання десяти мов, не вдається донести світові практично ніякої інформації про себе. Його поняття про місце народження розпливчасте; рід занять — невизначений і часто несподіваний; документи на посвідчення особи втратилися, застаріли або не відповідають вимогам. Він щоразу змінює місце проживання. Він не підтримує зв’язків із дружиною і майже не контактує з людьми. І чомусь, не просячи про те, Абель змушує людей перейматися своєю подальшою долею. Майже без речей і без документів, з одним лише аркушем паперу з адресою, він опиняється в чужому місті – і випадкові зустрічні пропонують йому житло, незнайомий професор пише рекомендацію до вступу в університет, жінки, з якими він ледве раз чи два перетинався, вже ладні задля нього на божевільні вчинки…
Різними мовами прізвище Нема асоціюється з порожнечею, нулем, незайнятою множиною. Наскільки «вкорінений» головний герой? Після втечі з батьківщини йому лишається або підкреслювати свою етнічну належність і в тому знаходити порятунок від духовної деградації, або – і це його шлях – зовсім нівелювати, розчинити свої національні, навіть особистісні риси в океані об’єднаної Європи. Абель Нема – поліглот, який не підтримує жодного національного руху, політичної стратегії, навіть наукового напряму. Він намагається прожити життя так, щоб мінімально протистояти комусь і чомусь іншому. Герой – світ і річ у собі, як її можна уявити. Не тільки: ще й мова в собі. Дивовижна властивість Абеля Неми – легко вивчати іноземні слова – бере початок нібито від нещасного випадку: ніч, проведена у повній газу кухні, обернулася зсувом у психіці, який спонукав нав’язливо повторювати іншомовні відповідники найпростіших назв у побуті. Спочатку герой тільки вивчав і порівнював світові мови, поки не дійшов до десяти. А потім на їх базі почав будувати специфічний власний конструкт, мову як техніку ідеального порозуміння. Властивою причиною всіх мовних вправ Абеля була сварка і розрив із другом дитинства, що впродовж роману виростає в універсальну притчу про нерозуміння, зречення, відчуження. Кожен розділ, крім останнього, закінчується прощанням героя з черговим «духовним домом». Із ним лишається тільки особиста мова. Територія, яку ніхто не може зайняти, – бо вона всім цікава і нікому не потрібна.
Мова, дім, буття. Три слова, навколо яких концентричними колами розходиться сюжет такої добре знайомої кожному й водночас небувалої історії. Книга Терезії Мори – чергова спроба поставити між цими словами потрібні знаки.
Ірина Новіцька
Коментарі
Останні події
- 16.05.2025|15:50«Танго для трьох»: він, вона і кґб
- 15.05.2025|10:47Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
- 14.05.2025|19:0212-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
- 14.05.2025|10:35Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
- 14.05.2025|10:29У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
- 14.05.2025|10:05Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
- 14.05.2025|09:57«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
- 09.05.2025|12:40У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
- 09.05.2025|12:34Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
- 07.05.2025|11:45Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»