Re: цензії

17.06.2025|Ігор Чорний
Обгорнена сумом смертельним душа моя
13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Звичайний читач, який став незвичайним поетом
12.06.2025|Ігор Зіньчук
«Європейський міст» для України
07.06.2025|Ігор Чорний
Сни під час пандемії
03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Каміння не мовчить: контур герменевтики
26.05.2025|Ігор Зіньчук
Прагнення волі
26.05.2025|Інна Ковальчук
Дорога з присмаком війни
23.05.2025|Ніна Бернадська
Голос ніжності та криці
23.05.2025|Людмила Таран, письменниця
Витривалість і віру маємо плекати в собі
15.05.2025|Ігор Чорний
Пірнути в добу романтизму

Літературний дайджест

12.06.2014|09:09|ТСН.ua

Сергій Жадан. Цілковита ізоляція

Має ж у цих серйозних людей бути своє гестапо? Чому б не серед контемпорарі-арт?

Минулої осені ми приїхали до "Ізоляції" робити проект. Проект називався "Мрії Донбасу". Перед цим узгоджували з керівництвом цього культурного центру, що саме будемо робити.

"Єдине, - просили вони, - не робіть нічого про шахтарів. Все сучасне мистецтво, присвячене Донбасу – саме про шахтарів. Суцільні кліше й стереотипи". Тут важко не погодитись. Донбас якщо й потрапляв у поле зору "сучасних митців", то виключно в якості екзотичного територіального непорозуміння, начиненого соціальними протиріччями та ментальними парадоксами. Нічого не потрібно було вигадувати: просто знімай собі героїчні будні депресивних районів, фіксуй стилістику та естетику дивовижної реальності, помічай очевидне, вказуй на беззаперечне – Донбас справді був надзвичайно вдячним матеріалом для мистецтва, гріх було такий матеріал ігнорувати. Інша річ, що мистецтвом це було лише для глядача.

Добре пам´ятаю виставку китайського художника, що виставлялася в "Ізоляції" - величезні портрети шахтарів (так-так – знову шахтарів), створені за допомогою пороху. Себто, за допомогою підпаленого пороху створювався цікавий графічний ефект. Як символічно все це нині звучить – порох, шахтарі, китайці. Цікаво, чи серед "ополченців", які нині знаходяться на території "Ізоляції", є ті, чиї портрети малював охочий до пороху китаєць? І як вони, цікаво, почуваються на виставкових територіях? Можливо, хваляться перед колегами? "Ось тут, - говорять, показуючи дулом калаша на порожній ангар, - висів мій портрет. Один китаєць випалював порохом. Контемпорарі-арт".

І як, цікаво, реагують на цю інформацію його колеги по боротьбі? Заздрять? Дивуються? Висловлюють недовіру – мовляв, чому китаєць, де рештки пороху? Як вони взагалі почуваються на території культурного центру? Навряд чи реагують саме на мистецьку складову, навряд чи ходять і розглядають залишені арт-об´єкти. Вони серйозні люди, їм є чим зайнятись – сейфи, оргтехніка, меблі, врешті-решт. Себто, годі шукати тут тінь культурної політики. І до "Мінкульту ДНР" теж навряд чи варто звертатись. Очевидно, вони справді будуть використовувати ці приміщення під склади та казарми, облаштовуючи там бойові позиції чи, для прикладу, яке-небудь власне гестапо. Має ж у цих серйозних людей бути своє гестапо? Чому б не серед контемпорарі-арт?

Найгірше, маю підозру, що коли все це завершиться (а все це завершиться), ставлення до Донбасу особливо й не зміниться. Хіба що до відчуття екзотики та легкої зневаги додасться озлобленість і цілком свідоме несприйняття, що викликатимуть своєю чергою не менші озлобленість та несприйняття з іншого боку. Себто, навіть уявляти не хочеться, чим усе це насправді завершиться. Натомість сучасне мистецтво, певен, і в цій ситуації зможе займатись фіксаціями та рефлексіями. Скажімо, тепер уже на території колишніх бойових позицій. Все має здатність мінятись місцями, мистецтво з терором зокрема. Вони не можуть перетинатись, в них надто різна природа, вони не здатні зрозуміти одне одного, тому просто чекають своєї черги. Ось сьогодні своєї черги дочекався терор. Або збройний спротив – залежно від того, якою термінологією ви користуєтесь.

Наступного тижня ми планували знову зібратися в "Ізоляції" й далі працювати над проектом. Себто, над "Мріями Донбасу". Не чіпаючи шахтарів. Оминаючи кліше та стереотипи. Про це справді цікаво говорити, в цьому дійсно цікаво розібратися. Адже хто може сказати, що розуміється на мріях Донбасу? Що таке загалом мрія? Очікування на щось, чого не маєш, але що прагнеш і можеш отримати. Потреба чогось, чого тобі не стає, усвідомлення того, що ти можеш чогось досягти. Гадаю, частина місцевого населення саме тепер і займається реалізацією своїх найпотаємніших мрій. Шкода лише, що робить це за рахунок мрій іншої частини місцевого населення.



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

20.06.2025|10:25
«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі
18.06.2025|19:26
«Хлопчик, який бачив у темряві»: історія про дитинство, яке вчить бачити серцем
16.06.2025|23:44
Під час «Книжкового двіжу» в Луцьку зібрали 267 892 гривень на FPV-дрони
16.06.2025|16:24
«Основи» видадуть повну версію знаменитого інтерв’ю Сьюзен Зонтаґ для журналу Rolling Stone
12.06.2025|12:16
«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»
07.06.2025|14:54
Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
06.06.2025|19:48
У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
03.06.2025|12:21
У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
03.06.2025|07:14
Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
03.06.2025|07:10
Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям


Партнери