Re: цензії
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
На втіху і суперечки
Поезія імені нареченої філософа.
Бібліотечка лавреатів «смолоскипівської» літературної премії поповнилася збіркою київського поета Зази Пауалішвілі «Реґіна Ольсен» (К.: Смолоскип, 2015).
Перше, що впадає в око — не зовсім зрозуміла назва книжки. Реґіна Ольсен — то ім’я нареченої всесвітньо знаменитого філософа Сьорена К’єркеґора, з якою він зрештою так і не наважився одружитися, хоча її вплив на його життя залишався дуже потужним. Не варто шукати у книжці безпосередніх сюжетних перипетій, пов’язаних із цією драматичною постаттю, але її можна зрозуміти як символ екзистенційної складності будь-яких стосунків, і то не лише любовних, а загалом стосунків з людьми і світом. Цей мотив — один із ключових у творах молодого поета.
Заза Пауалішвілі представляє як римовані вірші, так і вільні верлібри. Таким чином, «Реґіна Ольсен» має шанс задовольнити любителів обох основних версифікаційних напрямів сучасної поезії. Але незалежно від обраної в тому чи іншому конкретному тексті системи віршування, поет залишається вірний індивідуальному стилю зі специфічним уповільненим ритмом, із замисленістю та «розбавленим», «акварельним» застосуванням нечисленних, проте ефектних і вигадливих метафор. Знайдемо тут і промовисті деталі типових реалій життя поруч зовсім небанальних ракурсів.
Один із головних поетичних сюжетів книжки — стосунки з Богом. Образні роздуми над можливостями й емоціями Вищої Сили, медитації на тему історій Священного письма в цілковито нових контекстах — ні, перед нами зовсім не релігійна поезія, а осмислення релігійної теми сучасною, відкритою, світською молодою людиною, не прив’язаною до певних канонів і зацікавленою пошуком метафізичного виміру буття (метафізика в останні кілька років стрімко та всерйоз повертає собі актуальність у сучасній українській поезії). Адже —
…на старих посивілих іконах
сидить Господь
тримає руки над твоїм чолом
і залишає сліди.
Невипадково на доладно-мінімалістичній обкладинці опинився схематично-хвацький знак риби, що нагадує нам про символіку перших християн.
З іншого боку, поезія Пауалішвілі не позбавлена, наприклад, і суїцидальних мотивів. Не так у відчайдушно-підлітковому дусі, як у філософсько-екзистенційному, ба навіть дослідницькому вимірі (і знову філософія!). Є тут і настрої активного несприйняття соціально-політичної реальності.
Заза Пауалішвілі у поетиці, тематиці, в сюжетах і образах не схильний вдаватися до крайнощів, а воліє краще замислитися, зберегти рівновагу, залишити час і місце для глибокого дихання. Гадаю, саме це сподобається багатьом його читачам, але декого й відштовхне. Втім нічого поганого тут немає — саме поняття «сучасна поезія» в усі епохи не передбачало однозначного й несуперечливого ставлення.
Коментарі
Останні події
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
