Re: цензії
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Антиутопія нового рівня
Тиха смерть конфіденційності в «Сфері» Дейва Еґґерса.
Коли Мей Голланд влаштовується на роботу в каліфорнійську компанію «Сфера», вона опиняється в скляній будівлі з офісами, оупен-спейсом та столами, де розміщуються тільки екрани та клавіатури.
Імон Бейлі, засновник компанії, створив інформаційний продукт «АУтенТи», який об’єднує в єдину систему електронну пошту своїх користувачів, сторінки в соціальних мережах, інформацію про банківські картки й покупки. Результатом цього процесу став універсальний онлайн-ідентифікатор.
Книга отримала безліч хороших відгуків і цього року її екранізували з Еммою Вотсон та Томом Генксом у головних ролях. Фільм Джеймса Понсольдта розповідає історію становлення Мей: від новачка, якому дозволяється тільки слідкувати за екранами, до людини, яка зможе «закрити коло», тобто досягти завершеності. Як виявляється — це значить створити світ, в якому постійно прослідковуються всі дії користувачів «Сфери».
Імон Бейлі прямо заявив про свої цілі:
«Знання добре. Але знати все — краще. Невеличка камера HD, яка легко й бездротово встановлена в будь-якій точці світу, дасть змогу побачити хвилі на вашому улюбленому пляжі для серфінгу або мати доступ до вашої квартири, коли ви у відпустці».
Мей стане однією з перших, хто одягне камеру та буде транслювати своє життя онлайн й тим самим дасть мільйонам глядачів можливість слідкувати за нею. Коли ми вперше зустрічаємо Мей, вона блаженно їздить на каяках. Ця діяльність пізніше принесе їй горе від колег, які не можуть зрозуміти чому дівчина весь час займається спортом одна. За їх оцінкою, вона не просто позбавляє себе способів зустрічатися з людьми з подібним інтересами, а грабує своїх світових шанувальників, не розповідаючи їм більше.
Зрозуміло, що посил Еґґерса був спрямований на врегулювання деяких більш темних наслідків від використання інформаційних комунікацій.
За кожну хвилину з’єднання можна було побачити публікацію в соціальних мережах або спілкуватися з тими, хто живе на іншій стороні світу. Еґґерс провокативно показав, що багато соціальних свобод, використані одночасно, можуть нанести шкоду користувачу.
«З цією технологією, — як говорить Бейлі в романі, — Спілкування ніколи не повинно бути сумнівом. Розуміння ніколи не повинно бути недоступним або чітким. Це те, чим ми займаємося тут. Ви можете сказати, що це місія компанії — ні, це моя нав’язлива ідея. Зв’язок. Розуміння. Ясність».
Це один з багатьох моментів, коли риторика Бейлі (і «Сфери») звучить настільки самодостатньо, що стає цікаво, як Мей, або будь-хто з її колег, не кажучи вже про всіх користувачів, не бачить прямо крізь неї. Брутальна обфускація (приведення початкового коду або виконуваного програмного коду до вигляду, який зберігає її функціональність, але ускладнює аналіз, розуміння алгоритму роботи і модифікації при декомпіляції) переважно не відрізняється від роману та фільму, хоча Імон Бейлі намагається здаватися більш переконливим ніж Гейтс/Джобс/Цукерберг. Ті, хто живуть в Сфері, сприймають його ідеї як єдині правильні, про які вони раніше й думали, але ніколи не були схильні чітко сформулювати.
Презентації та натхненні виступи Бейлі — це суміш доповідей від спікерів Apple і TED.
Коли засновник «Сфери» виступає за ясність і прозорість, те, що він насправді пропонує — це ставлення під сумнів особистої конфіденційності, хитрість та підступність Кремнієвої долини, з якою треба весь час бути насторожі.
В одному зі своїх виступів Імон оголошує, що Мей стане «прозорою». Але подає це так, наче вона сама цього бажає. Тобто дівчина має зробити одкровення, розповісти про свої погані вчинки й довести людям, що якби вона була «прозорою», то нічого б поганого не скоїла, бо знала, що за нею спостерігають тисячі людей. І її девізом тепер стають фрази:
Таємниця — це брехня.Приватність — це крадіжка.Ділитися — це любити.
Економіка спільного користування, на яку спирається філософія компанії, така, що не залишає місця для секретів. Бейлі — це людина, яка щиро запитує:
Що, якби ми всі поводилися так, наче за нами спостерігають?
І він намагається втілити це бажання в дійсність. Що йому і вдається. Кінець кінцем Мей відмовляється від своєї потреби в конфіденційності, замість того, щоб захищати прозорість за будь-яку ціну.
Фільм постає перед нами як епізод з «Чорного дзеркала», де тиранічна антиутопія в очах Мей постає блаженною утопією: «скрізь чудова відкритість та світ вічного світла». Але це нагадує орвеллський риф, тільки в Кремнієвій долині — замість новизни ми отримуємо тривіальності, які здаються абсолютно нормальними.
ОКСАНА ТРОЯН
Коментарі
Останні події
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
