
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Олександр Ірванець: Обмеження швидкості в Україні - dura lex та чи sed lex?
"Треба, щоб знайшовся громадянин-водій, який не клястиме нововведення, водночас його порушуючи, а підійде до проблеми конструктивно", - Олександр Ірванець, спеціально для DW.
Dura lex, sed lex - давня латинська приказка. Означає вона "Закон суворий, але це закон". Тобто - законів, якими б вони не були і як би не сприймались, потрібно дотримуватись, а незнання їх не звільняє від відповідальності. От я чоловік хоч і не автомобільний, але згадав цю сентенцію древніх римлян, коли почув, що в Україні запровадили обмеження швидкості автомобілів у населених пунктах 50 км/год.
Тобто я - як переважно пішохід, - з мого боку, вітаю таке обмеження. Бо, мабуть, як і кожному, якось доводилося вискакувати з-під коліс автомобіля або завмирати посеред траси, коли повз пролітало авто.
Я ніколи не кермував, у автотранспорті завжди був лише пасажиром. А мандрую я чимало. Мій постійний далекий маршрут: Київ-Рівне. Користуюся переважно новітнім "блаблакаром" або традиційним міжміським маршрутним таксі, у яких почуваюсь "ветераном".
Маршрутка "Шалена черепаха" пролітає трасу Київ-Рівне, на якій нанизані населені пункти, за чотири години з хвилинами. Тож нині я слабо вірю, що водії в усіх тих калинівках, березівках чи улашнівках строго дотримуватимуться нового швидкісного режиму. Адже обмеження у 60 км/год вони теж не дуже поважали.
Однак - сягаю думкою далі - чи не потягне це нове обмеження за собою посилення ролі дорожної поліції? Бо анекдоти про "даішників" ніби трохи вже почали виходити з обігу. А тепер у цього сегмента фольклору з´являється серйозний шанс на відродження. Адже трасою мчатиме не потік автомобілів, а повновода ріка штрафів. Кожна машина потенційно буде таким собі банкоматом сержантові, який сидітиме у службовій автівці на узбіччі, отам-оно, за кущиком, ну, це випадково, але його не видно. Хоча що я таке намовляю? Обмеження ж швидкості запровадили, але штрафів за його недотримання поки що ні. Та й радарів, кажуть, у достатній кількості немає. І ще чимало неуточнених деталей. Тобто знову якось дуже по-нашому, по-українськи...
З іншого боку, в тій Європі, яка вже давно стала метафорою, попри її цілковиту реальність у нас під боком, у багатьох населених пунктах є обмеження у 40 і навіть 30 кілометрів на годину. І авта їдуть саме з такою швидкістю. Та й взагалі, самі наші водії визнають, що, опинившись західніше Чопа чи Рави Руської, вони різко змінюють поведінку на дорозі й намагаються дотримуватись правил неухильно. Їдуть строго по знаках, пам´ятаючи, що майже постійно перебувають у полі зору відеокамер. І що покарання за порушення може наздогнати їх значно пізніше і буде практично невідворотнім.
А у нас? Одразу ж пригадується вже не давня римська, а новітня, значно свіжіша примовка: строгість законів компенсується необов´язковістю їх дотримання. Оце вже по-нашому! Український анархізм є невід´ємною рисою національного характеру. Без цієї риси не були б можливими дуже важливі суто українські суспільні феномени: від Запорозької Січі й до обох Київських Майданів. Але й протилежний бік цієї риси неодноразово зіграв свою роль в історії, у тих випадках, коли перед лицем спільної небезпеки українці не могли дійти згоди і об´єднатися.
У випадку ж із новими обмеженнями швидкості на дорогах можна знову понарікати на давню хибу наших законів: їхню непрописаність, приховану можливість різночитань, подвійних трактувань. Тож чи не з цієї причини почувається у рідному краї українець справді, неначе козак серед степу: навколо воля і безмежність, лети собі на вороному коні, куди забагнеться і з будь-якою швидкістю?! От тільки кінь у козака сьогодні металевий, потужний, швидкий.
Може і справді варто пригальмувати, не лише в конкретному випадку, а й взагалі, у житті? Якщо вже спадають до голови різні приказки та примовки, то ось і третя, теж достатньо мудра: festina lente. Що означає: поспішай повільно. Знову латина. І хочеться, щоб глибока мудрість, що чаїться в цих словах, дійшла не лише до тих, котрі за кермом.
А закон можна (і, мабуть, потрібно) змінити, але теж законним шляхом. Тобто - прописати ретельно, максимально зменшивши можливість всіляких винятків. Хочеться мати в Україні закони чіткі і недвозначні, як ото у давніх римлян. Тоді і їх дотримання буде значно легше добитися. От лише анархічний український водій (читай: громадянин) не дуже охочий до участі в законотворенні. Ну і справді: це ж треба викроїти час, упіймати свого депутата в його прийомний день, пояснити суть питання, добитися, щоб депутат зафіксував це в своєму блокноті й потім вніс відповідний законопроект, коли повернеться до Києва. Тут, щоправда, виникає питання, чи сам депутат своїм блискучим дорогим автом повертається до Києва, теж з неухильним дотриманням обмеження у 50 км/год?
Але найперше треба, щоб знайшовся громадянин-водій, який не клястиме нововведення, водночас його порушуючи, а підійде до проблеми конструктивно. Агов, де ти, такий водію український? Громадянське суспільство, про яке ми так багато говоримо, мусить включати в себе і таких людей. Той самий "Автомайдан", існує ж така громадська організація. Невже їм байдуже до цієї проблеми? Чи хтось бодай спробує змінити ситуацію?
На завершення - коментар до нашої теми від братів Капранових, відомих блогерів та письменників. Київ і більшу частину України серйозно засипало снігом в ніч на середу, 17 січня. Віталій і Дмитро дали на Facebook свій, зовсім несподіваний погляд на проблемну ситуацію: "Весь ранок намагалися перевищити дозволені 50 км/год. Не вийшло. І подумалося: якщо дороги не чистити і не ремонтувати - то й порушників не буде".
Теж цікавий варіант...
Коментарі
Останні події
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
- 25.08.2025|17:49У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz
- 25.08.2025|17:39Єдиний з України: підручник з хімії потрапив до фіналу європейської премії BELMA 2025
- 23.08.2025|18:25В Закарпатті нагородили переможців VIІ Всеукраїнського конкурсу малої прози імені Івана Чендея
- 20.08.2025|19:33«А-ба-ба-га-ла-ма-га» видало нову книжку про закарпатського розбійника Пинтю
- 19.08.2025|13:29Нонфікшн «Жінки Свободи»: героїні визвольного руху України XX століття крізь погляд сучасної військової та історикині