Re: цензії
- 08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськСвітлойменність
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Галина Малик: «Ми відповідальні за те, що вигадуємо»
Лауреат літературної премії ім. Лесі Українки (2003 р.) Галина Малик про дитячу книгу і дитяче читання. Розмову веде Валентина Січкоріз
Пані Галино, нещодавно видавництво «Навчальна книга – Богдан» збагатилося «Незвичайною книжкою», написаною Вами. У чому ж незвичайність цього видання?
- Незвичайність перш за все в тому, що це три книжки, з’єднані в одну круговою палітуркою. По-друге, назва кожної окремої книжки – це рядок з віршика, який об»єднує їх в одну:
Каже сіра мишка:
- Незвичайна книжка
Для хлопців і дівчаток!
А де її початок?
І цей віршик можна починати з будь-якого рядка, тобто з будь-якої з трьох обкладинок:
- Незвичайна книжка
для хлопців і дівчаток, -
каже сіра мишка, -
а де її початок?
Або:
Для хлопців і дівчаток, -
каже сіра мишка, -
незвичайна книжка,
а де її початок?
По-третє, у книжці на форзацах є «лабіринти» з дражнилками, мирилками, лічилками та забавлянками. На кожному форзаці – інший лабіринт. Аби прочитати ці віршики, дитина мусить повертати книжку – а це вже елемент гри. По-четверте, в самій книжці є вірші, які треба відгадувати, у яких треба розставляти правильно слова, або розділові знаки, або навіть... читати за допомогою люстерка! Такого «неподобства» в українських книжках для дітей ще не було.
- Як же з’явилася ідея створити книги із трьома початками і трьома закінченнями?
- Цікавий ракурс! Ми (тобто я, автор, і художник ) сприймали цю книжку саме як книжку БЕЗ ПОЧАТКУ і БЕЗ КІНЦЯ! А ви знайшли у ній аж три початки і три закінчення! Це робить нашу «Незвичайну книжку» ще цікавішою, якщо її так по-різному сприймають! А ідея виникла ще 10-11 років тому. Автор саме такої кругової обкладинки – художниця, член спілки художників України Одарка Долгош спочатку розповіла мені про цю задумку. У мене виникли сумніви, чи це можливо зробити технологічно і тим більше в умовах друкарні, тобто тиражно, а не як окремий артефакт. Запальна Одарка Іванівна потяга мене до палітурного цеху видавництва, в якому ми на той час разом працювали. І з допомогою досвідченої палітурниці за мить макет вже був готовий! Отже, тепер треба було наповнити його змістом. А це вже – творча кухня. Придумалося спочатку змістове наповнення – перша книжка «Рік-мандрівник». До неї ввійшли твори про природу, пори року, і похідні від цієї тематики. Друга – «Острів Троку-Фроку-Брик» - вірші та казки фантастичні, химерні, дійові особи яких тварини або вигадані істоти. Третя – «Знає Вітя все на світі» - вірші ігрові, з елементами загадок, дійовими осбами яких є діти. Залишилося придумати загальну назву, аби вона відповідала змісту кожної окремої книжки. От так і придумалося – «Каже сіра мишка» - природа, «Незвичайна книжка» - фантастика, «Для хлопців і дівчаток» - дійові особи діти. А де її початок? – на кожній останній сторінці обкладинки. А вже потім довелося вигадувати лабіринти,аби виокремити тематику дражнилок, мирилок і т.д., які «не влізли» за браком місця, апдже книжки повинні були бути однаковими за розмірами. До речі, лабіринти – моя ідея.
- Твори, що увійшли до «Незвичайної книги» - веселі, кумедні, жартівливі. Як Ви вважаєте, наскільки важливий гумор у формуванні дитячої особистості та, зокрема, прихильності до книги?
- Я вважаю, що до дванадцяти зпаповідей для дитячих письменників, задекларованих Корнієм Чуковським, слід додати тринадцяту: кожен твір для дітей повинен бути веселим! Навіть той, який порушує найсерйозніші проблеми! Я думаю, Чуковський не виокремив це правило лише тому, бо вважав, що це й так само собою зрозуміло.
- Дітям якого віку буде цікавою ця книга? Для дітей якого віку пишете в цілому?
- Ця книжка адресована дітям від 4 до 14 років. А я пишу для дітей від одного року («Забавлянки», ) до того віку, коли людина вже не почувається дитиною і ще не може зватися дорослою («Злочинці з паралельного світу», «Абра&кадабра»)
- Ваші книги перекладаються іноземними мовами. Як вважаєте, чи не існує певних особливостей у сприйнятті творів читачами з-за кордону?
- Їх не може не існувати. Ідіоматичні вирази, рівень ментальності, мовні особливості, ступеневі сприйняття, системи цінностей та порівняльні ряди і ще багато, багато... у різних народів різні. Як, до речі, різні вони і у читачів однієї мовної групи. Але є твори, які долають усі ці перешкоди і піднімаються на наднаціональний рівень.
- Як, на Ваш погляд, можна сьогодні заохотити дітей читати художні книги та, зокрема, поезію?
- Від дня народження співати колискові. Далі – розповідати казки. Далі – читати ХОРОШУ ЛІТЕРАТУРУ для дітей. Світову і власну, яка в Україні є.
- Що вважаєте у дитячій книзі головним?
- Правду і талант оповідача.
- Яку роль може зіграти книга у вихованні дитини?
- І доленосну, і ніяку – залежно від виховання в родині і здібностей самої дитини.
- Як вважаєте, Ваші видання будуть цікавими тільки дітям, чи й дорослим теж не завадить їх погортати?
- Я б дуже була втішена, якби доролим захотілося не лише погортати, а й почитати.
- Які настанови можете дати батькам щодо вибору вдалої дитячої книги? Як сьогодні зорієнтуватися у книгарні серед різноманіття видань різних авторів та видавництв?
- Взагалі я не люблю давати настанов. У кожній настанові є елемент примусу. А примус для мене, особливо по відношенню до дитини – це свого роду насилля. А насилля … – далі вже Конвенція прав дитини. Тому, хто хоче орієнтуватися – той зорієнтується. Благо, зараз для цього є всі можливості – мас-медіа, інтернет, зрештою. Всі мої рієнтацій ні мітки – у моїх книжках.
- Наскільки письменник є відповідальним за написане перед своїми читачами? Чи вірите Ви у містичну здатність слова матеріалізовуватися?
- Ми відповідальні за те, що вигадуємо. Про це – моя остання книжка «Вуйко Йой і Страшна Велика Кука» (видавництво «Грані-Т», 2011). Щодо матеріалізації – вірю, однозначно і беззаперечно. Тільки подивіться, що навигадував Жуль Верн у своїх романах – та воно ж усе матеріалізувалося! А скільки неологізмів, вигаданих письменниками, тепер означають конкретні речі нашого побуту? Тому обережно з тим, що ми вигадуємо і, особливо, з тим, чого бажаємо собі та іншим.
- Із якими найбільшими труднощами стикаєтеся, працюючи у царині дитячої літератури?
- Із незахищеністю свого авторства та відсутністю гідної оплати за свою працю. Дуже важко переживаю непорядність видавців, спекуляцію домовленостями і загумінковістю української видавничої політики. Також відношуся з відразою до спроб плагіату у будь-яких його втіленнях.
- Чи пишете ще і для дорослих? Якщо так, то що саме?
- Та є такий гріх. Видала окремою книжкою сонетну поему «Мій срібний князю» і тепер збираю по віршу на наступну ліричну збірку,
Коментарі
Останні події
- 08.11.2025|16:51«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
