
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Ірен Роздобудько: «Не всі діти підкоряються “закону зграї”»
Ірен Роздобудько, одна з найвідоміших українських письменниць, і сама – як літературний герой: карколомні віражі біографії, широченний творчий діапазон (від фотобешкетів, співу під гітару – до графіки й вишивки бісером), незмінні перемоги в різноманітних конкурсах.
Письменниця вміє оповідати так, що її історії «не відпускають» поки не перегорнеш останню сторінку.Ірен Роздобудько розповіла БараБуці про власні дитячі книжкові враження, досвід написання повісті від імені хлопця-підлітка, а також – про «скелети» в родинній шафі, які, виявляється, у повісті зовсім не вигадані.
– Пані Ірен, діти на зустрічах люблять запитувати: «Коли Ви вирішили стати письменницею?» Що Ви зазвичай відповідаєте?
– Я відповідаю, що фантазувати й розповідати вголос різні історії почала ще в дитячому садку, коли не вміла писати. А записувати – у шість років. Коли вперше в цьому ж віці випадково потрапила до бібліотеки, була вражена полицями з книжками, здивована тим, що ці книжки написали люди, і вирішила, що моя книжка теж колись стоятиме на такій полиці. Але про те, що книги пишуть «письменники», я тоді ще не знала.
– Чому після багатьох книжок для дорослих Ви вирішили писати для дітей і підлітків?
– Якщо чесно, я про це не замислювалася. Певно, тоді мені було цікаво спробувати написати щось для дітей.
– Ви писали до серії «Життя видатних дітей». Чим Вам близькі Паскаль, Андерсен, Моцарт, Чаплін, Катерина Білокур?
– Так, це чудова серія пізнавальних книжок, які вийшли у видавництві «Грані-Т». Я обрала для себе цих людей, бо знаю і люблю їх. Мені видавалося цікавим простежити, якими були ці великі постаті в дитинстві, і якомога цікавіше, у легкій казковій формі розповісти про них дітям. Про те, як вони йшли до своєї мети, шукали свого призначення й не марнували часу. Хотілося б, щоб вони стали «близькими» не тільки мені.
– У Ваших «дорослих» книжках головні героїні здебільшого жінки, а от у підлітковій повісті «Арсен» головний герой – хлопець. Важко було «перевтілюватися»?
– Майже в усіх моїх книжках присутність чоловіків і жінок однакова. Я люблю писати від імені чоловіків. Звісно, написати від імені підлітка було набагато складніше, бо я стояла перед дилемою: або писати про підлітка «для дорослих» – і тоді ця історія виглядала б зовсім інакше, або написати для дітей 10-12 років. Тобто, щоб було цікаво і не брутально. А головне, щоб там був такий хлопець, яким би я хотіла бачити наших хлопців – з думками в голові…
– Ви змальовуєте рішучого і вольового хлопця, справжнього майбутнього чоловіка. А багато таких знайдеться в реальності, не в книжці?
– Принаймні я хочу, щоб вони такими були. Не жиріли за комп’ютерами, не трималися за мамчині спідниці, уміли думати, робити вчинки, захищати себе, товаришувати, закохуватися і… читати гарні книжки. Я знаю, що такі хлопці є. Це ми, дорослі, думаємо, що вони ще діти – і ні на що не здатні. А якщо здатні, то тільки на бешкетування і брутальність. І дуже часто ми навіть не уявляємо, що робиться в їхніх головах. Ось і хотілося в цьому розібратися, згадавши себе в їхньому віці.
Ось також Ірен була в підлітковому віці
– А якою була в підлітковому віці Ірен Роздобудько?
– Дуже схожою на хлопчика Арсена (сміється).
– Що письменник мусить знати про психологію підлітка, щоб його персонаж вийшов достовірним?
– Письменник передусім мусить добре пам’ятати себе в підлітковому віці. А різні психологічні штуки – вони дуже загальні й не кожному підходять. Адже діти всі різні. Ми багато говоримо про дитячу жорстокість – але далеко не всі діти жорстокі і прагнуть лише розваг, не всі підкоряються «закону зграї», про яку теж багато пишуть і говорять психологи. Я більше люблю таких дітей. І насамперед пишу саме для них.
– В «Арсені» йдеться про дуже цікаву й моторошну сімейну таємницю. Ці «скелети в шафі» вигадані чи взяті з життя?
– Усі історії – і про скарб із убивством, і про прекрасну біляву жінку, котру в селі називали «відьмою», і про те, як «розбагатіли» предки головного героя, – історії моєї родини. Звісно, вони викладені не в біографічній формі, але це те, до чого я б закликала всіх юних читачів: записуйте історії своєї родини – і ви побачите, що ваша родина не менш цікава, ніж родина цього «книжного» Арсена.
– У повісті Ви ніби «обігруєте» сцену з «Тореадорів з Васюківки». Нестайко належить до Ваших улюблених дитячих письменників?
– Зізнаюся: я, на свій жаль і сором, не читала Всеволода Нестайка. Якось у дитинстві ці чудові книжки пройшли повз мене. А тепер уже пізно починати. З острахом дізналася, що він писав про «тореадорів» – але що саме, так і не знаю, адже… боюся прочитати й побачити щось подібне. Але думаю, що тореадори – то романтична мрія чи не кожного хлопця. Тим паче, що в «Арсені» я дала багато справжньої інформації про мистецтво кориди. Взяла реальні імена великих тореро й факти з їхніх біографій. У дитинстві я захоплювалася Дюма, буквально знала його напам‘ять!
«Записуйте історії своєї родини – і ви побачите, що ваша родина не менш цікава, ніж родина цього “книжного” Арсена».
– Чи плануєте написати підліткову повість із головною героїнею-дівчинкою?
– Я нічого ніколи не планую, як вийде – так вийде. А дівчаток-героїнь у мене багато в кожному романі. Я взагалі люблю писати «про дитинство». Адже це дуже серйозна пора в житті людини. Яке твоє дитинство – таким буде й усе життя.
Давні подруги Ірен і Клава. Праворуч – ілюстрація Надії Дойчевої до книжки “Пригоди на острові Клаварен” (видавництво “Грані-Т”)
– Джеремі Стронґ під час зустрічі у Львові розповідав, що британські дівчатка –активніші читачі, ніж хлопці. За Вашими спостереженнями, в Україні – така ж ситуація?
– Думаю, що в нас, як і в усьому світі, активнішими «споживачами мистецтва» також є жінки. Варто лише подивитися на відвідувачів музеїв, театрів, книгарень. Завжди жіноча частина публіки переважає чоловічу. Я не знаю, чому так відбувається. Можливо, це пов’язано з різницею у психології, з початковим розвитком. Хлопці – більші інтроверти, а дівчатка вже змалечку намагаються зрозуміти себе і світ, перейняти якісь моделі поведінки. Можливо, дівчатка раніше всім цим переймаються, піклуються про своє майбутнє. Хлопці це все надолужують пізніше.
– Як треба писати, щоб заохотити до читання саме хлопців?
– Треба передусім виховувати їх у родинах так, щоб їм було необхідно читати. Мотивувати – задля чого. Якщо в родині не заведено читати, набиратися знань, розмовляти не лише про ціни та розваги, то й дитина – неважливо, хлопець чи дівчинка – не читатиме.
Тому батькам самим треба розуміти важливість читання і заохочувати до нього хлопців, обирати для них якусь пригодницьку літературу, починаючи зі, скажімо, Жуля Верна чи Дюма. Це письменники – «хлоп‘ячі» і на всі часи.
Ірен у дитинстві
– Чи варто читати вголос «дорослим» дітям?
– Це прекрасний спосіб спілкування! Більше того, читаючи вголос та обговорюючи прочитане з дитиною, ти можеш невимушено зрозуміти її проблеми, її характер і ставлення до різних проявів життя. Це «хитрість» домашньої педагогіки. Адже часом діти багато чого приховують навіть від своїх батьків.
– Наскільки важливі зустрічі автора з читачами-дітьми?
– Зустрічі з автором взагалі необхідні. Також і для самого автора, щоби краще зрозуміти всі прагнення дітей. А дітям потрібно бачити, що вони теж можуть стати… письменниками.
– Які найцікавіші відгуки від юних читачів на свої повісті ви отримували?
– Це були і листівки з малюнками, і зверненнями до героїв, і просто листи до мене, і навіть – рецензії. А один хлопчик надіслав до видавництва цілий «театр» із вирізаними з паперу героями. Це все дуже зворушливо й приємно.
– Чи хотіли б Ви написати сценарій для дитячого/підліткового фільму? Про що б він був?
– Звісно, хотілося б. Думаю, можна було би зняти непоганий пригодницький фільм за книжкою «Пригоди на острові Клаварен». Там є і сучасність, і подорож у часі до середньовіччя.
– Хто міг би відзняти такий фільм?
– Не знаю. Але мені дуже сподобався фільм Віктора Андрієнка «Іван Сила», знятий для дітей за мотивами книги Олександра Гавроша. Андрієнко – чудовий режисер дитячого кіно.
– Критики часто кажуть, що українська література для дітей – надто «солодка» і не порушує серйозних проблем. Які тематичні ніші Ви вважали б за потрібне заповнювати насамперед?
– Думаю, що бракує книжок про сучасних підлітків на основі реалій нашого життя. Писати такі книжки важко, адже треба зберігати певну межу: не вдаватися до «солодкавості» і в той же час не закликати до дорослої брутальності.
Розмовляла Наталка Малетич.
Фото зі сторінки Ірен Роздобудько у Facebook.
Коментарі
Останні події
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025
- 25.08.2025|17:49У Чернівцях відбудуться XVІ Міжнародні поетичні читання Meridian Czernowitz