
Re: цензії
- 16.07.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаПравда про УПА в підлітковому романі Галини Пагутяк
- 10.07.2025|Дана Пінчевська"Щасливі ті люди, природа яких узгоджується з їхнім родом занять"
- 10.07.2025|Володимир СердюкАнтивоєнна сатира Володимира Даниленка «Та, що тримає небо»
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
Події
Квітка зникає?.. (про фільм О. Сенцова «Носоріг»)
Фільм «Носоріг» (2021) Олега Сенцова за тематикою – кримінальні українські 90-ті – не моє кіно. Проте мені хотілося скласти враження про його режисера.
Здається, Олег Сенцов відзняв фільм упевнено і фахово: добір акторів, антураж епохи на всіх рівнях (спортивні штани як типове вбрання, ланцюги на міцних шиях, «дым сигарет с ментолом», базари, ретро автівки і сірі околиці сільських і містечкових теренів) – усе в тему.
Упало в око динамічне гортання сюжету: хатні двері зачиняються / відчиняються – і глядач бачить нові перипетії – середовище, етапи становлення, життя провінційного хлопчика з більш ніж звичайної родини. Крізь біографічні епізоди проступає життєпис країни.
На прикладі долі Носорога (Носа) – Вовки – О. Сенцов ставить проблему браку духовних цінностей у середовищі звичайних людей, які ведуть традиційне примітивне життя, виживають, іноді говорять про «маму» і «дитину» як про щось важливе, але не усвідомлюють значущості цих понять повною мірою.
О. Сенцов прагне вкласти в уста героя фільму, що після 30-ти років починає рефлексувати, думати, а не лише бити і вбивати, певну філософію: людина народжується з квіткою в душі, у когось вона розквітає, у когось в’яне, у когось зникає…; можна покаятися, поставити свічку, пробачити – але складно забути…
На якомусь етапі гострого і кривавого сюжету у його композицію вклинюється лінія сповіді Вовки, що, сидячи в автівці, розмовляє з начебто пастором. Оце промовляння вслух свого життя дає змогу Носорогові все згадати і проаналізувати. І визначити самому собі рівень відплати чи покарання, бо біль у серці стає нестерпним…
Так, у фільмі немає прямих алюзій чи ремінісценцій щодо п’єси «Носороги» (1960) Е. Йонеско, у якій драматург-абсурдист ставить проблему оносороження, озвіріння, втрати людської подоби людиною 20 століття. Але тема примітивності, нечулості, духовної глухоти людини, що виживає, приєднавшись до натовпу потворних, але сильних / ідейних «носорогів», наближає ці твори одне до одного. Хоч фільм О. Сенцова є не модерністсько-метафоричним, як твір Е. Йонеско, а, навпаки, є категорично реалістичним, навіть натуралістичним.
Проте градація проблемного питання, яке увиразнюють автори цих двох різних творів, сумна. У Е. Йонеско до «народу» у товстій шкірі носорога не приєднується хоча б один персонаж ˗ Беранже вигукує наприкінці п’єси: «Я не здамся!». Герой Сенцова Носоріг добровільно йде на ніж – на смерть, бо не може жити з болем у серці.
Отож, на прикладі історії Носорога ми бачимо ще одне художнє твердження про те, що звичайна людина 90-х, людина кінця 20 ст., за О. Сенцовим, духовно вироджується, духовно вмирає. Як, очевидно, і вожді отакого табуна носорогів…
Чого тоді дивуватися, що 2022 року людство стоїть на порозі третьої світової війни… Квітка зникає?..
Коментарі
Останні події
- 14.07.2025|09:21V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» презентує цьогорічну програму
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року