Re: цензії

16.07.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Правда про УПА в підлітковому романі Галини Пагутяк
"Щасливі ті люди, природа яких узгоджується з їхнім родом занять"
Антивоєнна сатира Володимира Даниленка «Та, що тримає небо»
27.06.2025|Ірина Фотуйма
"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
26.06.2025|Михайло Жайворон
Житомирський текст Петра Білоуса
25.06.2025|Віктор Вербич
Про що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
25.06.2025|Ігор Зіньчук
Бажання вижити
22.06.2025|Володимир Даниленко
Казка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
17.06.2025|Ігор Чорний
Обгорнена сумом смертельним душа моя
13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Звичайний читач, який став незвичайним поетом
Головна\Події\Презентації

Події

09.08.2021|12:54|Богдан Смоляк

Наслуховуючи «Дзвін»/2021, № 5

Принагідні нотатки

Поезія: Віктор Азьомов, Любов Сердунич, Микола Істин, Людмила Шафрай, Дана Рудик, Олександр Шугай (гумор і сатира), Мирослава Данилевська (літпародії); проза: Зиновій Легкий, Лідія Повх, Сергій Дзюба; есеїстика, публіцистика: Роман Береза, Анна-Марія Ковч, Світлана Бреславська, Оксана Захарчук; літературознавча мемуаристика: Володимир Яворівський, Зиновій Легкий, Олесь Лупій, Василь Шпіцер, Світлана Антонишин, Любов Проць, Андрій Содомора, Любов Долик, Юрій Брилинський, Віра Гнуча, Микола Зимомря, Марія Якубовська; мистецтвознавство: Тетяна Молчанова, Галина Стельмащук; малярство: Юрій Скорупський; графіка (екслібриси): В. Семенюк, Б. Гурман, Л. Лукомюк, І. Крислач, Б. Сойка, П. Маркович, І. Боднар, Є. Безніско, І. Пантелюк, С. ебус-Баранецька, З. Гаркус, А. Гуменюк, В. Лобода.

 

Тутешня поезія може зацікавити сплесками критичних емоцій, у кращому разі – спробами докрайнього об᾿єктивування чи дистанціювання довкілля; заносить впливом соцмереж, що стає вже антитворчою проблемою…

Від великої й малої прози, загалом професійної, – враження багатослівності й надмірної дидактичності; вирізняю С. Дзюбу з його містичною оповідкою, яку він завершив своєрідним гепі-трагіендом.

Там і там таки бракує всепроникної, кількарівневої художності. На жаль.

Однак у зшитку є те, що сатисфакційно структурує різнохарактерний матеріал, – перейнятість високими ціллю й метою як метафізикою, здатною оречевлюватися. І це – від талановитого, сповненого поетично-центристичних замрій М. Істина (його добірка) до Сержа Лифаря, генія мозольного ширяння в балетному танці (розлогий есей Р. Берези), спрямованого на універсальний успіх львівського скрипаля й педагога Юрія Соколовського (інтерв᾿ю Т. Молчанової), греко-католицького священника з Перемишлян, згодом «пароха концтабору Майданек» о. Омеляна Ковча (спогад його доньки Анни-Марії в подачі Л. Сеника), знакового для української історії редактора народовської газети «Діло» Івана Белея «зі Станіславова» (розвідка С. Бреславської), одного з найцікавіших – тихого! – реформаторів нашої лірики, поета й редактора Романа Кудлика (спогади В. Яворівського, В. Шпіцера, С. Антонишин, А. Содомори, Л. Долик, Ю. Брилинського та ін.), дисидента, прозаїка, поета, літературознавця і, як з᾿ясовується, художника – Любомира Сеника (стаття М. Зимомрі, М. Якубовської). Зрештою – сучасного художника-імпресіоніста найвищої проби Ю. Скорупського, родом із Рави-Руської, який пов᾿язав свою творчу долю з «містом вітрів» Чикаго (нарис Г. Стельмащук).

Так-от, усі вони, гадаю, добре відали/відають, що чинять і творять. Хоч є й різниця. Бо якщо, скажімо, І. Белей, на противагу своєму «експресивному» тезку-побратиму Франкові, цільово виважував кожен свій редакторський крок, і мета українського національного ідеалу поступово наближалася, то Р. Кудлик, у схожий спосіб провадячи літературно-мистецький «Дзвін», віддавався ще й благодатній хвилі поезування, коли відстань між ціллю й метою скорочується до мінімуму – створене одразу ж створює…

Десь так воно й у Ю. Скорупського: його «клодівський» (від Клода Моне) вибір, що передбачає граничну концентрацію на неповторності моменту натури, плюс віртуозна мастихінна пастозність, що, теж моментальна, додає зображеному, крім артистичного, ще й виміри об᾿ємності, у підсумку засвідчують злютованість цілі з метою.

А для о. Омеляна молитва, будучи духовним середником (ціль), втілювала, охоплювала й найреальнішу дійсність (мета).



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

14.07.2025|09:21
V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» презентує цьогорічну програму
11.07.2025|10:28
Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
10.07.2025|23:18
«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
08.07.2025|18:17
Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
01.07.2025|21:38
Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
01.07.2025|18:02
Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
01.07.2025|08:53
"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
01.07.2025|08:37
«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
01.07.2025|08:14
Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
01.07.2025|06:34
ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року


Партнери