Електронна бібліотека/Щоденники
- Лілі МарленСергій Жадан
 - так вже сталось. ти не вийшов...Тарас Федюк
 - СкорописСергій Жадан
 - Пустеля ока плаче у пісок...Василь Кузан
 - Лиця (новела)Віктор Палинський
 - Золота нива (новела)Віктор Палинський
 - Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
 - Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
 - З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
 - Останній прапорПауль Целан
 - Сорочка мертвихПауль Целан
 - Міста при ріках...Сергій Жадан
 - Робочий чатСеліна Тамамуші
 - все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
 - шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
 - зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
 - ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
 - тато просив зайти...Олег Коцарев
 - біле світло тіла...Олег Коцарев
 - ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
 - добре аж дивно...Олег Коцарев
 - ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
 - КОЛІР?Олег Коцарев
 - ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
 - БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
 - ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
 - ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
 - Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
 - Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
 - Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
 - ЧуттяЮрій Гундарєв
 - МузаЮрій Гундарєв
 - МовчанняЮрій Гундарєв
 
 нас – а цього не сила спростувати – уже не буде.  Позаяк  стаття Рубана   опублікована років на десять раніше Кордунової, то  тривалий час Рубанова версія й домінувала. Хоча були й інші схеми. Скажімо, Юрій Тарнавський до Київської школи зараховує чи не  все покоління постшістдесятників. За його версією, там мали бути і Надія Кир’ян, і Михайло Саченко, і Микола Рачук... Можливо, з відстані, принаймні  з-за океану, воно видніше. А ось Іван Андрусяк вважає участь чи не участь того чи того поета у КШ справою самих поетів. Одначе, як висловився  Роман Кухарук, ця проблема «не варта і виїденого яйця». Може, й так, адже, скажімо, з «Аспанфуту» в літературі видніє одинцем Микола Бажан. А де «кобзар» першої половини ХХ сторіччя   Михайль Семенко, де авангардні Валер’ян Поліщук, Гео Шкурупій і решта, здавалося б, несмертних?  Як писав Трістан Дерем у перекладі Бориса Тена: «Нема їх,  в незабудь майнули...».   Здається, в помешканні Біняшевського були  більшість з нас за версією Рубана, хіба що окрім Василя Голобородька, Валерія Іллі та Івана Семененка. Хоча стверджувати не берусь. Можливо, Семененко й читав там свої сурядно-підрядні метафори. За лідерство у тому гурті вже тоді змагалися «теоретики» Київської школи  Василь Рубан та Віктор Кордун. Воробйов був нейтральний, такий собі жрець чистого мистецтва, хоча не в міру епатажний: він міг, скажімо, ні сіло, ні впало перекинути філіжанку запашної кави на Ерастів білісінький обрус. Після чого всі ми мали негайно вимітатися з тієї гостинної господи.  Набагато пізніше, власне,  через більш ніж тридцять років після посиденьок в Ераста, коли всі їх учасники встигли   перегрупуватися, а частина з різних причин опинилася за межами столиці, і виникли ті  дві концепції засад і персонального складу Київської школи.  Не буду тут переповідати маніфестів Василя Рубана та Віктора Кордуна, позаяк їхні сентенції всім нам нав’язли на зубах. Та й не годиться авторові цих автобіографічних нотаток порушувати обітницю уникати порівняльних життєписів. Окрім того, не слід   забувати  елементарну істину: гуртом, на чужому горбі, у рай не ввійдеш, позаяк треба вміти покладатися   на власні здібності. Боже борони, я не проти «шкіл», хоча саме слово «школа» й нагадує мені страшенно нудні шкільні уроки з надокучливим зубрінням правил, але не люблю колективности.   Ні в чому. А тим паче вона неприйнятна у творчості. Адже це, насамперед, спільні правила поведінки, впізнавання за стилем, манерою тощо. Не заперечую, є приклади колективного писання, хоча не   поезії, а прози: писали вдвох Едмон і Жуль Гонкури. І замолоду я просто таки обожнював їхній «Щоденник», що його   читав ще бувши школярем. Я й зараз уявляю виконаний у їхньому словесному малярстві портрет Жозе Ередіа на тлі вікна у сад.  Та це особливий  «Щоденник» і йдеться у ньому не так про особисте життя й особисті враження   двох братів, як про хроніку подій літературного і мистецького побуту сучасного їм Парижа. Але чи можна уявити, скажімо, «Щоденник» Франца Кафки, цю своєрідну мало не щоденну сповідь, сказати б, по гарячих слідах після нічних кошмарів, написаний ним ще з кимсь у супрязі?   Абсурд? Саме так. З цього погляду, гонкурівський «Щоденник», принаймні, та його частина, що її писали обидва брати (до настання смерти одного з них), є швидше документальною прозою, а не власне  щоденником. Так само в жодному разі я не сприймаю за оригінальне явище французького письменства спільну  творчість Гонкурів уже як суто прозаїків. Були, скажімо, в світовій літературі сестри Бронте, але ж  вони не писали колективних творів. І я сприймаю і приймаю кожну з цих містичних романісток. Хоча, хай це й парадоксально, а от  у їхній творчості певні ознаки школи  простежуються. Може, навіть тих ознак більше, аніж у  творчості поетів Київської школи. То були жриці острівного храму Сапфо. Можливо,  в Англії, на цих незатишних  островах, маємо найживучіші рудименти материкового матріархату, адже саме на Туманному Альбіоні жінки не лише вміли , як справжні залізні леді, правити державою, ба навіть ефемерною  імперією, а й були  могутніми королевами   літературного процесу, бо, скажімо,  роман «Пагорби буремних вітрів» («Wuthering Heights») Емілі  Бронте – а це водночас філософія і белетристика – є одним з наріжних каменів імперії екзистенціалізму, чого не заперечував і  Альбер Камю (в есеї «Бунтівна людина» він пише:  «Хіткліфф у романі «Буреверхи» ладен знищити всю землю задля того, щоб оволодіти Кетті, але й на думку не спало б сказати, що такий злочин розумний чи виправданий певною філософською системою»*) .            
    Отже, літературні школи – то річ вельми специфічна і, сказати б, відносна. Безперечно, на манеру письма та засоби втілення тих чи тих естетичних засад впливає час.  І лише час. Саме він вимагає  «пришестя»  покликаних і саме він   диктує покликаним що і як писати,   перебуваючи, так би мовити,  у   просторі  спільної авдиторії.  Присутні в тій спільній авдиторії інколи об’єднуються, або їх об’єднують, в школи, якщо не в Озерну чи
Останні події
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
 - 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
 - 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
 - 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
 - 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
 - 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
 - 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
 - 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
 - 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
 - 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові