
Re: цензії
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
- 24.09.2025|Микола Дмитренко, письменник, доктор філології, професорПрихисток душі
- 24.09.2025|Михайло ЖайворонПатріотизм у розстрільному списку
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Хто підставив польського шляхтича?
Жанр: авантюрно-пригодницький роман
Літературний дебют львів`янки Анни Хоми «Репетитор» (2002), на моє скромне переконання, слід вважати одним із кращих психологічних детективів, створених в українській белетристиці протягом останніх п’ятнадцяти років. Історія про вісімнадцятирічного хлопця, котрого звинувачують у вбивстві щойно віднайденого батька, побачила світ не в останню чергу завдяки «Коронації слова» - конкурс рукописів української жанрової літератури на той час лише розкачувався. Якби такого стимулу не було, авторка навряд чи швидко знайшла видавця.
З цим проблеми і станом на 2015 рік. А в не такому вже далекому 2002 – й поготів: вітчизняному виробнику жанрової прози не вірили ані видавництва, ані читачі. Сторони не хотіли ризикувати. Одна – надрукувавши власним коштом, інша – купивши за гроші.
Проте тоді «Репетитора» помітили. Роман, який за манерою виконання дуже нагадує українську адаптацію французьких аналогів 1950-1960-х років, зокрема, творів Буало-Нерсежака, мав більше преси, ніж зазвичай таке трапляється з нашою белетристикою.
Наступний роман Анни Хоми «Провина» розчарував. Склалося враження – дві книги писалися двома різними людьми. Далі письменниця надовго замовкла. Хоча, визнаю, прикро було – не кожен день, навіть не кожен рік у сегменті популярної літератури на нашому благенькому ринку з`являється якісний текст: маю на увазі того ж «Репетитора». Хотілося наступного, такого ж типу, якщо не виходить краще.
Відтак після тривалого мовчання пані Хома перевидає свій дебютний роман, заразом представляючи третій – «Заметіль». Подібно «Провині», жанром цього твору визначити складно.
Нарешті, з коротким інтервалом, виходить «Лємберг. Під знаменами Сонця». Який нарешті чітко ілюструє й репрезентує відразу кілька тенденцій нашого часу.
Найперше – непопулярне ще серед частини письменників, але бажане для видавця й читача жанрове визначення. Можливо, авторка й хотіла створити щось інше. Проте видавець старанно підкреслює: перед нами книга для любителів гострих сюжетів і таємниць. Заразом – квиток у світ пригод. Анонси, що характерно, відповідають змісту. Отже, бачимо досягнення компромісу між творцем, який написав, і видавцем, котрому треба книгу продати. Товарний вигляд та відповідність форми змістові – те, проти чого виступають автори ніким не виданих інтимних щоденників-багатотомників про смисл життя доцента філології. І, відповідно, те, що подобається читачеві більше, ніж рефлексії невизнаного генія.
Далі – бачимо тренд останніх кількох років, гостросюжетний історичний роман. Причому роман про Львів. Віднедавна старовинне місто підживлює вже темами десятки авторів, і не лише народжених у місті Лева.
Ще – не типова для жінок відсутність любовної лінії. Як і в «Репетиторі», Анна Хома робить головними героями молодих чоловіків. Котрі шукають не кохання, а істину. Тільки обоє не наші сучасники, живуть у ХІХ століття. Один – львівський батяр, злодій та вбивця Мар`ян. Інший – шляхтич Ян.
Злочинець, ризикуючи життям, рятує панича з рук грабіжників, котрі викрали його, катували й намірялися вбити. Ставши Яновим дорогим гостем, Мар`ян незабаром стає провідником шляхтича в кримінальний світ Львова. Адже раптом Ян дізнається, що батько незаконно успадкував маєток, справа темна, підсудна. І він не бачить іншого виходу, як тікати. Аби, перейшовши на нелегальне становище, знайти докази своєї невинуватості. Без досвіду Мар`яна, котрий легко міняє документи й здатен перевтілитися в будь-кого, Янові не вижити в підпіллі. Тож вони стають побратимами. Ян переконаний – злодій допоможе розібратися, що ж це його так підставив. Головне – для чого.
Інтрига ось де: Ян поняття не має, що пригрів змію на своїх грудях. Мар`ян сам не проти вбити нового друга. Та й не друг йому шляхтич зовсім. Проте обставини повертають так, що від своєї первісної мети злочинець відступає…
Лінійна оповідь, котра ведеться від імені Мар`яна Добрянського, час від часу збивається, навіть затинається – є фрагменти, які можна вважати для типового пригодницького роману «неформатними». Скажімо, деякі події читач не бачить очима оповідача – правила гри пропонуються такі, що вони ніби спливають в його уяві: «Коли Янек прокинеться в комірчині Петруся і не знайде там мене, він підійде до вікна і побачить, як я веселюся в садку… Але я нічого цього не знатиму». Помітно, авторка намагається експериментувати з формами всередині жанрового твору. Подібні експерименти, як на мене – той самий компроміс між бажанням писати «авторський» текст й будувати оповідь за звичними правилами «сюжетної» історії.
Подібні спроби, між іншим, так само тренд. Скажімо, своєрідна мозаїчна оповідь характерна для романів Вікторії Гранецької, вона ж - автор передмови. Але в Анни Хоми все ж таки лінійність витримана чіткіше. Від чого сама історія виглядає рівною, «авторські бантики» відволікають лише попервах. Письменниця на них не зосереджується й не зациклюється.
Дещо заплутаною, на мій погляд, виглядає фінальне з`ясування між Яном та Мар`яном, хто з них насправді хто. І яка справжня природа кожного з них, який у кого родовід. Та це досить характерна плутанина для авантюрних романів, герої чи героїні яких відновлюють власний родовід. Варто згадати класику: наприклад, «Без сім`ї» Гектора Мало, «Пригоди Олівера Твіста» Чарльза Діккенса, «Граф Монте-Крісто» Олександра Дюма, «Жінка в білому» Вілкі Коллінза. Хто читав ці та інші «сенсаційні» історії колись давно, швидко розбереться, хто з героїв Анни Хоми – принц, хто – жебрак, і чи є між ними суттєва різниця.
Загалом варто відзначити: полку історико - пригодницьких романів, виконаних у класичних зразках й у відповідних інтер’єрах, в Україні останнім часом повільно, але – впевнено прибуває. І автори створюють їх зі знанням справи. Аби ще частіше творили…
Оцінка****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки - Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки - Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
Додаткові матеріали
- Убивство в старих ритмах
- Вбивство в золотих традиціях
- Якщо ти летиш в літаку, і падає твій літак…
- Бла-бла-бла плюс ракурси пригодницького фільму
- Для чого письменникам пригоди або Коли добродій хоче сексу…
- Помста в м`якій обкладинці
- Помста крізь віки
- П`ять зниклих товстунів та інші загадки
- Справжній полковник майбутнього
- Монологи за кавою
- Доля резидента
- Бій з Тінню
- Хто підставив бандита Окуня?
- Язичники проти християн
- Гостросюжетні переклади: цього ви не прочитаєте російською
- Топ-5. Кращі гостросюжетні романи-2013. Авторський рейтинг
- Піти на смерть і повернутися живим
- Диявол ховається в килимі
- Полювання на ляльок
Коментарі
Останні події
- 19.10.2025|10:54Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 18.10.2025|10:36"Дівчина з кулею": В США вийшла англомовна збірка віршів української поетки Анни Малігон
- 17.10.2025|18:42Екранізація бестселера Андрія Куркова «Сірі бджоли» виходить у прокат: спецпоказ у «Жовтні» з творчою групою
- 17.10.2025|17:59"Основи" презентують "Довгу сцену": Театральна серія відкриває трагічну історію "Маклени Граси" Куліша та її сучасний римейк Ворожбит
- 17.10.2025|16:30Стартував передпродаж «Книги Еміля» — нового роману Ілларіона Павлюка
- 17.10.2025|14:19Подвійний культурний десант: Meridian Czernowitz везе зірок літератури в Одесу та Миколаїв
- 17.10.2025|13:53Книжковий фестиваль “Книга-Фест 2025” в Ужгороді: книжкові новинки та незвичні інтерактиви від Нацгвардії
- 17.10.2025|11:34"Книжки, черепахи й відьми": Володимир Аренєв прочитає лекцію про Террі Пратчетта у Києві
- 17.10.2025|10:37Їжа, фейки і дипломатія: Дмитро Кулеба презентує книги в Луцьку
- 17.10.2025|10:28Четверо українських письменників – серед номінантів на престижну Премію Астрід Ліндґрен 2026 року