Re: цензії

07.05.2025|Оксана Лозова
Те, що «струною зачіпає за живе»
07.05.2025|Віктор Вербич
Збиткування над віршами: тандем поета й художниці
07.05.2025|Ігор Чорний
Життя на картку
28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...
06.04.2025|Валентина Семеняк
Читаю «Фрактали» і… приміряю до себе

Літературний дайджест

Тарзани і тарзанки

У новій збірці Наталка Сняданко вкотре вдається до свого фірмового методу рефлексії.

 

Отже, у збірці «Комашина тарзанка», яка складається з однойменної повісті та кількох оповідань, нас спочатку навантажують докладними спогадами про безхмарне дитинство, трохи затьмарену юність і зовсім уже похмуру зрілість головної героїні в оточенні сільського дискомфорту, міської безвиході й подружнього небуття, а потім уже потроху скидають мемуарний баласт заради не менш нудної подорожі у безрадісну сучасність. Авторка як повісті, так і цього калейдоскопу побутово–родинних вражень, з яких твориться психологічно–ментальний простір її прози, взагалі вважає, що «життя — це літературний текст, який можна переписувати безліч разів».

Таким чином, начебто скинувши вищезгаданий баласт буденності, герої головної у збірці Сняданко повісті «Комашина тарзанка» — шеф–кухар Сарон і директорка туристичного агентства Сарона — подорожують, вирішивши «рухатися хаотично, без жодного маршруту, покладаючись тільки на миттєві бажання і симпатії», і несамохіть виказуючи суть своєрідної оповідної «терапії», яку практикує сама авторка твору. Складається враження, ніби події вигадуються нею тут–таки, слідом за розвитком дорожньої пригоди її героїв, і те, що буде за найближчим поворотом, їй невідомо так само, як читачеві. Утім фінал будь–якої поїздки «в нікуди» заздалегідь передбачений як історією літератури, так і «терапевтичною» медициною.

Звісно, дорогою нашим героям трапляться українські пейзани і пейзанки, тарзани і тарзанки, себто такі собі комашині гойдалки–павутинки над ставком, що своєю зворушливою крихкістю нагадують людські стосунки. Але завершується все у таємничому місці, наче в пісні Hotel California, де й розпочинається черговий етап читацької терапії, а саме — подружнє листування з сусідніх номерів, з якого герої «Комашиної тарзанки» дізнаються про все — від перших поцілунків до пізніших зрад і подробиць виробничого сексу. Звісно, гірка чаша цього листування — не мед, але й не прісний нарзан місцевого виробництва. Швидше за все, це ті самі «алкоголі життя», які не зауважуєш на волі, і для поцінування яких треба потрапити в герметичний простір комфортабельної в’язниці, прогулянкові доріжки з якої ведуть до місцевого цвинтаря.

Так само, як у безглуздій, здавалося б, подорожі навмання, у листуванні героїв Сняданко важить «не тема розмови і навіть не сам співрозмовник, а просто факт регулярного спілкування, можливість щось сказати і почути реакцію на це». На що саме? Ну, на численні фобії Сарони — від тісняви в черзі на пошті до виразів облич у транспорті — а також терапевтичні, знов–таки, вправи Сарона з власною пам’яттю, якою він, наче Тарзан, стрибає по життю, розкладаючи її перед читачем по кадрах — не фільмом жахів, але романтичною мелодрамою. Хорошою і нескінченною, як «Доктор Хаус». Цікаво, що героїня значить про «потребу дистанції» у власних стосунках із соціумом, але сама авторка не бачить різниці між «літературою» і «життям», беззастережно сповідуючи «соціальний» тип письма.

Більших успіхів у вищезгаданому жанрі Сняданко досягає у власних «журналістських» оповіданнях на кшталт чи то «Уривків з ненаписаного сценарію до багатосерійного фільму про кохання» і «Невловимої лірики буднів», де класифікуються типи «надто вимогливих жінок», «надто ідеальних чоловіків» і банально–комунальних сусідів, а чи «Конкурсу Найбридкіших Смертників». Ну і зовсім пожвавлюється авторська оповідь, коли мова заходить про подорожування Європою — у таких напрочуд соціальних замальовках, як «Червона лінія U2» і «Відчинено двері до Малої Європи». Візи, паспорти і консульства — що може бути актуальніше для теперішнього українського читача в сенсі отримання суто практичних порад від досвідченої мандрівниці? Саме при цьому будь–яка мандрівка, як і гойдання на тарзанці подружніх стосунків, набуває хоч якогось практичного глузду.

Ігор Бондар-Терещенко



Додаткові матеріали

12.12.2009|21:57|Події
У Сняданко немає вишиванки, Жадан — син Панаса Мирного, а Таня Малярчук вірить в інопланетян
13.12.2009|18:02|Події
Зустріч із Наталкою Сняданко у empik. Фото, аудіо, відео
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»
07.05.2025|11:42
Місця та біографії, які руйнує Росія. У Києві презентують книжку «Контурні карти пам’яті»
07.05.2025|11:38
У Києві відбудеться презентація книги «Усе на три літери» журналіста й військовослужбовця Дмитра Крапивенка
06.05.2025|15:24
«Читаємо ложками»: у Луцьку відбудеться перша зустріч літературно-гастрономічного клубу
06.05.2025|15:20
Помер Валерій Шевчук
02.05.2025|13:48
В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
01.05.2025|16:51
V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
01.05.2025|10:38
В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша


Партнери