
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
Літературний дайджест
Символи і побут
Василь Кожелянко про втрачене покоління.
Об’явився другий посмертний роман Василя Кожелянка — «Діти застою» (Чернівці: Книга–ХХІ). Кажуть, ще за кілька років до відходу автор передав рукопис літературознавцеві Олександру Бойченку на редагування. Але з публікацією не поспішав, бо цей текст мусив постати концептуально новим до всього, раніше написаного Кожелянком.
Задовго перед тим згадуваний О.Бойченко в інтерв’ю з В.Кожелянком спитав, чи не має той наміру перейти з жанрової прози на психологічну: «У сучасному літературному поїзді ти демонстративно зайняв місце у загальному вагоні. Невже немає якихось «прустівсько–джойсівських» амбіцій?». На що класик сучасного літературно–політичного анекдоту відповів: «Амбіції є, але радше павичевсько–пелевинські чи аксьоновсько–орвелівські» (Потяг 76. — 2002, №1). Власне, останні твори В.Кожелянка — «Тероріум», «Срібний павук» та «Ефіопська Січ» — є спробами вийти за межі традиції Котляревського. Але травестійне тяжіння не відпускало.
Висмикнути себе із жанрового полону письменник спробував на реалістичних теренах: відтворити історію знекровленого радянським застоєм покоління. Та на шляху до амбіційних орієнтирів це, здається, була стратегічна помилка, адже означені ним самим літературні зразки ґрунтуються не на натуралістичному, а на модельному реалізмі. Мабуть, цей модельний реалізм — в якому Кожелянко сягнув майстерності, — його конкретно дістав: прагнув за будь–яку ціну виборсатися з колії. Що ж вийшло?
З одного боку, «Діти застою» нагадують Чорногузову соціальну комедію «Аристократ із Вапнярки»; з іншого — квазіщоденник Ліни Костенко «Записки самашедшего» (і так само Кожелянків роман завершується розпачем: «Помаранчева казка закінчилась»). На противагу двом згаданим творам, у «Дітях застою» є головний винахід Шекспіра — психологічна зміна характеру головного персонажу під тиском подій. Спостерігаємо, як романний герой Панько Людинюк (читай, «подібний до людини») поволі перетворюється з лінькуватого побутового пролетаря на особистість, що не бажає коритися стадному інстинктові.
Спочатку було, як у всіх: «Азербайджанське вино «Агдам», підсилене технічним спиртом». А також «бурхливе інтимне, культурно кажучи, життя». Авжеж, між цими заняттями читав книжки — хто їх тоді не читав? Та спровоковані читанням думки про вічне повсякчас тонули у застійному болоті перманентного дефіциту: «Вічність закінчується з виникненням першої ж матеріальної скрути». Спробував був зайнятися політикою, але швидко охолов: нелегальні її терени надійно пильнувала Контора, легальні ж ніяк не приваблювали: «Низові осередки, посполиті партійці, члени, коротше кажучи».
Відтак, перетворюється на відстороненого спостерігача, що починає усвідомлювати суть речей. Ось діалог Людинюка з апологетом застою:
«—Люди люблять застій, бо тоді жити добре, а головне — є впевненість у завтрашньому дні. Тобто ти твердо знаєш, що завтра, незважаючи на жодні підступи імперіалізму, буде пиво і футбол.
— Паршиве пиво і слабенький футбол.
— То байка. Так, наш чоловік не знав смаку гайнекена чи туборга, а київське «Динамо» вигравало європейський кубок раз на десять років. Але він знав, що так буде завжди».
Постійне відчуття й підсвідоме прийняття отого «завжди», за Кожелянком, — тавро усього «втраченого» покоління 1980–х, «дітей застою». Головна хвороба покоління — амнезія, забуття історії й небажання знати, звідки «пішла єсть» сучасна влада. Вірус застою спричинився до глибокого анабіозу, з якого покоління «вісімдесятників» так до ладу і не вийшло. Здається, це чи не єдиний сучасний роман, що наголосив на цьому. Й тому «Дітям застою» роковано увійти до новітньої хрестоматії. І в цьому сенсі — це «новий» Кожелянко.
Але під формальним оглядом — той самий, упізнаваний й любимий читачем: «Філософський твір iз використанням — для більшого магічного ефекту — сакральної праслав’янської лексики, яку тепер числять по відомству мата». Так само щедро пересипано текст промовистими іменами a la Чехов: «Капітан Циклопов... Митро Петроградов... Макар Пістолєтов... Муса Хамхуєв... Арбурел Нобелюк... Рядовий енкаведе Льонька Навозов, колишній студент–філолог емґеу». Подібно і з топографією, що нагадує Ірванцеве «Рівне/Ровно» (чи, радше, О.Ірванець був уважним читачем В.Кожелянка?): події відбуваються в містечку, де головна вулиця носить ім’я радянського терориста Кузнєцова, а решта, наприклад, така: «На перехресті провулка Першої річниці референдуму за незалежність і тупика Богдана Хмельницького».
Власне, й у всіх попередніх творах Василь Кожелянко намагався висмикнути читача з анабіозу історичним анекдотом. Цього разу — за допомоги романізованої автобіографії. Люстрації, про яку нині багато говорять, досі не сталося. Та й чи можлива вона, коли не відбулося Нюрнберґу–2 і нинішнім комуністам досі подають руку й надають телеефіри? Кожелянко попереджав: «Неправильна інтерпретація символу має корозійний вплив на дійсність».
Костянтин РОДИК
Коментарі
Останні події
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
- 29.06.2025|13:28ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва