Re: цензії

20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?
Котел, в якому вариться зілля
19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на Тернопіллі
Побачити себе в люстерці часу
19.10.2025|Ігор Чорний
Ковбої, футболісти й терористи
19.10.2025|Марія Кравчук
Третій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
«Кожен наступний політ може стати останнім...»
16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУ
Фантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Поети помирають уранці
08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Зазирнути в задзеркалля
06.10.2025|Ігор Зіньчук
Цікаві історії звичайних слів
28.09.2025|Петро Гармасій
Перестати боятися…

Літературний дайджест

Дзеркало з майбутнього: рецензія на «Homo Urbanus. Парадокс еволюції» Йелле Роймера

Два століття тому французький філософ Огюст Конт довів, що знання можна отримати лише в результаті суто наукового (не філософського) пізнання.

 

Так зародилася методологія позитивізму, наразі провідна пізнавальна установка практично всіх природничих наук. Філософія як «наука наук» перестала панувати в природознавстві.

 

Наріжним каменем природознавства стали експеримент і науковий факт — об’єктивне спостереження, котре можна перевірити; з сукупності фактів складається наукова картина світу.

 

Після робіт Ч. Дарвіна і його послідовників сама еволюція стала фактом для переважної більшості природознавців. 

Проте не для всіх. Релігійні адепти в деяких країнах змогли добитися заборони викладання еволюційної теорії. Найвідомішим випадком є «мавпячий процес» 1925 року в США.
 
Прихильники креаціонізму («вчення про створення») відкидають загальноприйнятні, багаторазово підтверджені наукові теорії щодо походження Всесвіту, Землі, біологічної еволюції загалом і людини зокрема. 
 
Останнім часом в Україні спостерігається справжній ренесанс креаціонізму. Столицю заполонили псевдохристиянські шарлатани, послідовники Живих богів.
 
«Наукові» неокреаціоністи, не пропонуючи нових концептуальних ідей або аргументів, друкують солідні монографії, а скромні креаціоністські брошурки безкоштовно роздаються біля кожного людного місця. 
 
Це свідчить про примітивізацію викладання біології в середній школі, вищих навчальних закладах і гостру нестачу науково-популярної літератури.
 
Про журнали рівня «Наука і життя», «Наука і релігія» тощо в Україні годі й мріяти.
 
Відтак книга Йелле Роймера «Homo Urbanus. Парадокс еволюції» (К.: Видавництво Жупанського) стане в нагоді тим, хто ще уникає серйозної філософської та природничої літератури, проте прагне глянути на природу, еволюцію, людину під незвичним ракурсом. 
 
Зокрема, його відповідь на здавалось би тривіальне питання: «Де ж тоді криється базове поняття індивідуума?» — є доволі несподіваним.
 
Дійсно, зрідка зустрінеш думку, що «наше тіло є рециклінговою одноразовою упаковкою, що служить для популяції мікроорганізмів».
 
Та й твердження, «щоб земля залишалася свіжою і родючою, з діючою екосистемою, час від часу відмирають декілька видів», — достатньо несподіване. 
 
Нідерландський біолог наводить приклади співжиття різних організмів. Колоніальні форми життя є серед рослин (вольвокс), одноклітинних (губки) і багатоклітинних (корали, моховатки) тварин.
 
Найвідомішими безхребетними, котрі створюють колонії, є терміти, бджоли й мурахи. Вища форма об’єднання — еусоціальна — існує у ссавця (підземного гризуна) голого землекопа.
 
На думку Й. Роймера, життя в колонії з розподілом праці серед її мешканців є «еволюційною інновацією». 
 
Й. Роймер вважає, що й людина має жити в колоніях, аналогічних сім’ям термітів, бджіл або мурах.
 
Для цього потрібна дещиця — «перенести антисексовий ген Neofem2 від термітів на людину», бо саме тотальна пристрасть до розмноження заважає людині жити в комунах із розподілом праці (секс — не виключення).
 
«Місто — майбутнє середовище проживання людини. І тут поступово виникне Homo Urbanus. Тільки питання: як вона виглядатиме і як житиме»? 
 
Костянтин Дикань


коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

25.10.2025|11:58
Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
25.10.2025|11:51
У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
21.10.2025|11:27
У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
21.10.2025|09:36
Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
20.10.2025|18:59
Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
20.10.2025|15:43
Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
19.10.2025|19:30
«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
19.10.2025|10:54
Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
18.10.2025|10:36
"Дівчина з кулею": В США вийшла англомовна збірка віршів української поетки Анни Малігон
17.10.2025|18:42
Екранізація бестселера Андрія Куркова «Сірі бджоли» виходить у прокат: спецпоказ у «Жовтні» з творчою групою


Партнери