Re: цензії

14.05.2025|Валентина Семеняк, письменниця
Міцний сплав зримої краси строф
07.05.2025|Оксана Лозова
Те, що «струною зачіпає за живе»
07.05.2025|Віктор Вербич
Збиткування над віршами: тандем поета й художниці
07.05.2025|Ігор Чорний
Життя на картку
28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...

Літературний дайджест

Казки для дорослих:

рецензія на книжку Володимира Колінька «Суспільство нейтральних територій».

З казок ми починаємо життя, слухаючи на ніч дідуся Панаса. Ними й завершуємо — розказуючи їх онукам. А подорослішавши, читаємо вже не казки, а байки і притчі. Хтось не читає й того — і все життя танцює на граблях.

Тексти, просотані мудрістю, відомі споконвіку. Згадаймо притчі Соломона чи байки Езопа. Та й в Україні байкарів вистачало. Книга Володимира Колінька «Суспільство нейтральних територій» (К.: Люта справа, 2016) є новіт­ньою спробою дати повчання дорослим щодо гострих проблем сьогодення у класичний спосіб творення казок-притч із претензією на суб’єктивно-ідеалістичну філософічність. 
 
Ідеалізм автора полягає в постійному наголошенні примату Бога в біблійно-ортодоксальному сенсі: «На початку було Слово, а Слово в Бога було, і Бог було Слово» (Ів. 1:1). Відтак, якщо розв’язка проблеми виглядає непереконливо, В.Колінько беззастережно апелює до Бога. Це, звісно, не тертуліанівське «Вірую, бо це абсурдно», але й не методологічна підстава науки, а саме: «Чим ближче ми знаходимося до певної істини, тим простішими є основні закони, котрі її описують». Відповідь на питання про доцільність звернення до трансцендентальної аргументації в атеїстичному середовищі отримаємо з часом, аналізуючи вплив книги В.Колінька на українців: така собі онтологія/метафізика проти емпірики.
 
Від початку В.Колінько ставить сакраментальне для кожного питання: «Що нового сказати про вже сказане?». Жанр, обраний ним — притча/байка — дозволяє аналізувати морально-етичний стан суспільних відносин. І це виглядає як «казка про мрію», де моральний імператив — «цю книжку написано з повагою до всіх і з любов’ю до кожного». 
 
Ключовою ідеєю є концепція «Раю як першої Нейтральної території — сукупність нематеріальних чинників: ідей, моральних настанов, постулатів, тверджень, заповідей, які проявляються в матеріальному світі в певний час на певній території через делегування людьми своїх намірів, вчинків, часу, зусиль, грошей». Якщо менш химерно, то «Нейтральна територія» — це будь-яка частина віртуального простору, де панує інтелектуальна свобода. Її матеріальним відображенням є творча деструкція, втілена в найрізноманітніші предмети, речі чи, навіть, процеси. 
 
Водночас її протилежність — «негативна Нейтральна територія» з усіма атрибутами (негативними ідеями, генезисом, рушіями, впливом на людину й суспільство тощо) залишилася практично непоясненою. Вибір між ними, тобто між добром і злом, людина робить інтуїтивно.
 
Гуманістична мета автора — зробити індивіда, котрий прочитає і сприйме книгу, Божою Людиною, яка слідує Заповідям Господа, хоча подеколи складається враження, що В.Колінько доволі абстрактно їх уявляє, щось на кшталт: усе хороше — то Боже і навпаки. Текст структуровано на окремі теми, розкриті в декількох коротких есеях. На початку — життєва історія з авторським тлумаченням. Так само побудовано есеї: заголовна алегорична оповідка, тлумачена автором на основі злободенних прикладів. Щоразу — коротенький підсумок; імперативне моралістичне судження (мораль). 
 
На відміну від класичних байок — текст прозовий, із прагненням образності. Зайвої дидактичності можна було би уникнути суворішою редактурою. Кожна тема ілюстрована малюнком. Щоправда, важко зрозуміти необхідність візуалізувати есей «Щирість і формальність» Лєніним із дітьми. Політикам, надто лівим, притаманне облудне моралізування: їхні інвективи щодо правильних/хибних норм і цінностей лицемірні й далекі від правди життя. Вірю, що вони таки лишаться в минулому — надто не хочеться бачити їх на Нейтральній території моралі й свободи майбутнього. Можливо, цьому сприятиме й текст Володимира Колінька, бо «кожна людина здатна на велике, але не кожна усвідомлює на що саме вона здатна». 
 
Костянтин Родик


коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

14.05.2025|19:02
12-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
14.05.2025|10:35
Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
14.05.2025|10:29
У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
14.05.2025|10:05
Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
14.05.2025|09:57
«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
09.05.2025|12:40
У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
09.05.2025|12:34
Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
07.05.2025|11:45
Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»
07.05.2025|11:42
Місця та біографії, які руйнує Росія. У Києві презентують книжку «Контурні карти пам’яті»
07.05.2025|11:38
У Києві відбудеться презентація книги «Усе на три літери» журналіста й військовослужбовця Дмитра Крапивенка


Партнери