Re: цензії

02.12.2025|Василь Кузан
Ні краплі лукавства
27.11.2025|Василь Кузан
Nobilis sapientia
27.11.2025|Віталій Огієнко
Розсекречені архіви
24.11.2025|Наталія Богданець-Білоскаленко, доктор педагогічних наук, професор
«Казки навиворіт»: Майстерне переосмислення народної мудрості для сучасної дитини
23.11.2025|Ігор Зіньчук
Світло, як стиль життя
21.11.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук
Світлотіні свободи
18.11.2025|Ігор Чорний
У мерехтінні зірки Алатир
17.11.2025|Ігор Зіньчук
Темні закутки минулого
Лірика поліської мавки
08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Світлойменність

Кримінальне чтиво

Смішні таємниці

Марина Меднікова. Смерть Олігарха, - К., Дуліби, 2006. – 160 с.

Жанр: детектив про те, як герої придумали детектив про детектив

 

Три роки тому тоді ще існуючий журнал «Кіноколо» оголосив про свою участь у досить цікавому проекті: українські письменники представляють свої улюблені фільми. Письменниця Марина Меднікова не бачить нічого поганого в тому, що сучасній культурній українці може подобатися фільм Квентіна Тарантіно «Кримінальне чтиво».

При тому, що її книги – зовсім не «під Тарантіно» і не переспів його мотивів. Але методи чимось схожі: професійна сценаристка Меднікова взяла на озброєння завідому вторинність та запрограмований несмак того продукту, який формально підпадає під визначення «масова культура».

Боронь Боже – автор цих рядків, палкий прихильник маскульту, чтива, попси чи як там ще називають жанри, котрі подобаються мільйонам, не збирається міняти орієнтацію. Просто ще одна характерна ознака масової культури – вона не лише призначена широким масам, її самої маса. Тобто, зразків багато, дуже багато, в деяких випадках – занадто багато. І на один справді вартісний витвір у царині масової культури припадає десять посередніх, прохідних і просто поганих. Це – нормальне явище для будь-якого процесу. Щоправда, в Україні цієї «маси» не так багато, як здається її противникам і як хотілося б її шанувальникам. Тому літературна праця Марини Меднікової до певної міри невдячна. Але це все – поки що.

Отже, ми домовилися: письменниця, з усіх штампів маскульту обираючи собі найбільш затерті (так само, як Тарантіно в кіно), робить тексти, абсолютно не схожі на те, що пише сьогодні переважна більшість вітчизняних авторів. Як «елітних», так і «попсових».  Сама авторка не особливо прагне вписуватися жодну з українських письменницьких тусовок, і слава Богу.

Новий роман «Смерть олігарха» закріплює і до певної міри підсумовує все те, що написано до цього часу – «Тю!», «Терористка», «Крутая плюс». В сюжеті обов’язково мусить бути насильницька смерть чи інший злочин, причому – з ледь відчутним політичним присмаком. Адже олігарх в Україні – поняття справді не стільки бізнесово-економічне, стільки політичне. Так само як у «Терористці» - спроба масового отруєння дітей. Проте політика завжди відразу затирається. Лишається нещасний Олігарх, меценат (краще-спонсор) вистави, якого отруїли в театральній ложі під час прогону. І його Вдова влаштовує власне слідство: хто з акторів, які були в цей час на сцені, підклав біля нього ампули з отруйним газом.

Знайомий сюжетець? Не просто знайомий, а використаний за більш як півтора століття існування детективу тисячі разів. Коли по ходу починає з`ясовуватися, що вбити Олігарха хотів і міг кожен, включно зі Вдовою, читачеві з почуттям гумору стає смішно. Проте ми тут маємо справу не з пародією в чистому вигляді: Меднікова ненав’язливо говорить про кризу в самій маскультурі. Кризу, яка ніколи не буде подолана, бо споживач звик до сталих шаблонів. Через те розгадати, хто вбив Олігарха, за що і чи вбито його взагалі, можна приблизно на половині книги. І авторка зовсім не робить із цього страшної таємниці – таємницю вона робить смішною.

Єдине, про що я шкодую – так це про неможливість представити найновішу книгу Медникової. З часів «Смерті олігарха» письменниця остаточно переключилася на кіносценарії. Які, між іншим, теж не кожен сучасний український літератор вміє писати. 

Оцінка            *****

Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику: 

*  Жодної надії; 

** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу; 

*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину; 

**** Хочеться краще, але загалом поживно; 

***** Так тримати! 

Значок (+) біля оцінки – Автор може краще.

Значок (-) біля оцінки – Аби не гірше.   

Книжки з низької полиці. Введення в рубрику



Додаткові матеріали

Страшно соціально
Смертельні ігрища покійників
Мозок у цейтноті
Політичні імпотенти тернопільського розливу
Вбити за «Молодість»
Привид бродить по музею
Слюсар любить білі колготки
Статеві збочення українського політикуму
Італійська народна казка
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

02.12.2025|10:33
Поетичний вечір у Києві: «Цієї ночі сніг упав» і теплі зимові вірші
27.11.2025|14:32
«Хто навчив тебе так брехати?»: у Луцьку презентують дві книжки про гнів, травму й силу історій
24.11.2025|14:50
Коли архітектура, дизайн і книги говорять однією мовою: вечір «Мода шаблонів» у TSUM Loft
17.11.2025|15:32
«Основи» готують до друку «Бард і його світ: як Шекспір став Шекспіром» Стівена Ґрінблатта
17.11.2025|10:29
Для тих, хто живе словом
17.11.2025|10:25
У «Видавництві 21» вийшла друком збірка пʼєс сучасного класика Володимира Діброви
16.11.2025|10:55
У Києві провели акцію «Порожні стільці» на підтримку незаконно ув’язнених, полонених та зниклих безвісти журналістів та митців
13.11.2025|11:20
Фініш! Макс Кідрук завершив роботу над романом «Колапс»
08.11.2025|16:51
«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
05.11.2025|18:42
«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі


Партнери