
Re: цензії
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
- 07.05.2025|Ігор ЧорнийЖиття на картку
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
Видавничі новинки
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
Літературний дайджест
Життя, народжене в музеї
Оксана Забужко. Музей покинутих секретів. – К.: «Факт», 2010 – 832 с.
Оксана Забужко належить до авторів, чиїх романів очікують із нетерпінням, а прочитавши, перепитують одне одного: «Ну, як тобі?» Особливо це стосується книжки, початої авторкою майже десять років тому, – роману, яким дражнили нас журнали, друкуючи лише його шматки та підігріваючи таким чином читацьку інтригу до стадії кипіння. І ось нарешті сталося! Вісімсот сторінок добірного тексту я проковтнув усього за тиждень. Знаю людей, які впоралися за лічені дні. І не через чергову дешеву сенсацію, що ними звично ваблять читачів сучасні письменники. А через особистіть авторки – особистість, якою наповнена кожна сторінка, кожна фраза, ба, навіть кожне слово роману.
Переказувати прочитане – даремна праця. Хоча б тому, що скупа сюжетна лінія тут не головне: вона створена для того, щоб дати героям можливість з’єднати минуле, теперішнє, а в кінці й майбутнє у єдину канву, ім’я якій – Україна…
До Дарини та Адріяна раптово приходить минуле – через сни, через фотографії, через телепередачу – й буквально на наших очах перетворюється на сучасне життя, стає нашою з вами реальністю. УПА, схрони, боївки діють у ній на рівні з телебаченням, антикварами та автомобільними катастрофами. Досвідчена та хитра авторка використовує перехрестя родинних зв’язків як точку правди, яка з’єднує часи та людей. Однак їй не вдається ошукати уважного читача – насправді книжка розповідає не про історію родини Довганів чи Гощинських, але про кожного з нас, незалежно від того, чи воювали його предки в УПА, чи служили в МГБ, чи сиділи у таборах, чи співпрацювали з органами. Власне, в тому і є головна хитрість тексту – він ніби зшиває воєдино усіх нас разом із нашою історією та суперечностями, невід’ємними від неї.
Пані Оксана зауважила: «Це не історичний роман». Дозволю собі посперечатися. Так, роман не є історичним, якщо брати за зразок, скажімо, Вальтера Скотта. Проте історичні пласти, які піднімає авторка, не менш потужні, ніж у творах шотландського письменника. А те, що оповідь зосереджено не на костюмах, зброї та інших деталях, а на головному – думках та ідеях, які панували в головах людей, аж ніяк не робить історичний матеріал менш цінним. Можна сказати інакше – роман не є історичним, бо він швидше мета-історичний; це текст, який ширяє між трьома історичними періодами та зводить у єдину точку деякі лінії цих періодів: війну з комуністами у боївках УПА, ще одну, невидиму війну, яка точилася за людські душі в часи «мирного будівництва» соціалізму, та третю війну, яка триває тут і зараз, – за право знову стати людьми. Забужко з’єднує воєдино не тільки покоління, але й землі України, століттями розірвані поміж імперіями та ідеологіями. Це своєрідний гіпер-текст, у якому кожен із читачів має знайти своє місце. Ризикну припустити, що саме це мала на меті авторка, яка за позірною сенсаційністю (на кшталт сексу у схроні) зуміла заховати глибокий, багатошаровий та вишуканий світ, який будь-хто з нас може легко приміряти на себе, а то й навіть знайти там своїх предків, як це роблять герої роману.
Зараз в Україні вихід будь-якої книжки є подією. А поява книжки такої величини – як у прямому, так і в переносному значенні – подія рідкісна; навіть не пригадую, чи були подібні прем’єри за часів незалежності. Звичайно, багатьох читачів може відлякнути обсяг роботи, який доведеться взяти на себе, відкривши першу сторінку. Проте нам, звиклим до журнальних статей та покет-буків, варто одного разу спинити свій інформаційний спринт та спробувати повернути собі читання як розумову діяльність, а не просто сприймати його як поглинання перетравленої кимось інформації. Тож будьте готові до того, що «Музей покинутих секретів» – це не книжковий фаст-фуд, а справжня книга , яка чекає на своїх гурманів.
Звісно, в короткій рецензії розповісти про величезний і переповнений ідеями світ роману неможливо, а виривати з нього окремі тези не варто. Проте я все-таки не втримаюся, бо думка про те, що УПА виграла у Сталіна війну за хліб 1947-го року й саме ця перемога унеможливила повторення голодомору 33-го, справді вражає. Навіть якби роман був тільки про це, він би вже заслуговував на окреме місце в українській літературі.
А нове життя, дитина, яка зароджується у тілі головної героїні, підсумовуючи історичний гіпертекст, несе у собі генофонд зі схронів та в’язниць, із запилюжених архівів та кабінетів на Володимирській. Ми маємо примирити в собі минуле та майбутнє, не відкидаючи нічого, але розуміючи правду такою, як вона була. Просто тому що не маємо іншого виходу.
Про це, власне, і говорить роман Забужко, який обіцяє знову стати сенсацією та приводом для суперечок – втім, авторці не звикати до контрастного сприйняття своїх творів. Однак наважуся припустити – той, хто уважно прочитає цей текст, не буде більше піддаватися на провокації сучасного інформаційного світу. 800 сторінок щеплення від політиканства, від скотства, яке з’їдає наше суспільство. Філософія як наука пошуку свого місця в історії та мистецтво примирення зі світом – от чим є «Музей покинутих секретів» Оксани Забужко.
Олекса Вертипорох
Додаткові матеріали
- Оксана Забужко презентувала свій новий роман
- Оксана Забужко повернула Ірині Вільде голос
- Оксана Забужко: Цьому закритому клубу аутистів, що називає себе «політичною елітою», пора зі сцени
- Війна під проводом Оксани Забужко
- Оксана Забужко: «Вибір між Януковичем та Тимошенко – це вибір між чоловічою і жіночою зоною»
- Оксана Забужко в "музеї" УПА
- "Музей..." Оксани Забужко - книга для емоційних людей
- Оксана Забужко. Зрощення пам´яті або неполітичні підсумки року
- Оксана Забужко: «Війна триває, і ми її ще не програли»
- Оксана Забужко про розкіш, новий роман і гру
Коментарі
Останні події
- 15.05.2025|10:47Літературний конкурс малої прози імені Івана Чендея оголосив довгі списки 2025 року
- 14.05.2025|19:0212-й Чілдрен Кінофест оголосив програму
- 14.05.2025|10:35Аудіовистава «Повернення» — новий проєкт театру Франца Кафки про пам’ять і дружбу
- 14.05.2025|10:29У Лондоні презентували проєкт української військової поезії «Збиті рими»
- 14.05.2025|10:05Оливки у борщі, риба зі щавлем та водка на бузку: у Луцьку обговорювали і куштували їжу часів Гетьманщини
- 14.05.2025|09:57«Основи» видають першу повну збірку фотографій з однойменної мистецької серії Саші Курмаза
- 09.05.2025|12:40У Києві презентують поетичну збірку Сергія «Колоса» Мартинюка «Політика памʼяті»
- 09.05.2025|12:34Вірші Грицька Чубая у виконанні акторів Львівського театру імені Франца Кафки
- 07.05.2025|11:45Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»
- 07.05.2025|11:42Місця та біографії, які руйнує Росія. У Києві презентують книжку «Контурні карти пам’яті»