
Re: цензії
- 21.07.2025|Віктор ВербичПарадоксальна незбагненна сутність жіночого світу
- 16.07.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаПравда про УПА в підлітковому романі Галини Пагутяк
- 10.07.2025|Дана Пінчевська"Щасливі ті люди, природа яких узгоджується з їхнім родом занять"
- 10.07.2025|Володимир СердюкАнтивоєнна сатира Володимира Даниленка «Та, що тримає небо»
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
Літературний дайджест
Легенда Львова: Роман Іваничук
Український письменник, громадський діяч, автор історичних романів Роман Іваничук зустрівся зі своїми поціновувачами у межах проекту «Люди-легенди у Домі Легенд».
81-річний письменник легко ділився своїми думками, розповідав про літературну працю, про себе.
ZAXID.NET пропонує витяги із розмови.
Про сім’ю та малу батьківщину
Я вважаю себе львів’янином. Я прожив більшу частину свого життя у Львові. Живу тут із 1947 року, із перервами, різні були причини для того. Сам з Коломиї. Я її дуже люблю. Багато писав про неї і ще писатиму. Це місто надзвичайне. І зрештою воно мені дуже рідне. Недалеко від Коломиї є село Трач, в якому я народився. Там батько мій працював вчителем. Нас було троє у батька – брат, сестра і я. Брат Євген, спогади якого я видав посмертно, його спогади про перебування у воркутинському концтаборі. Він воював в УПА, потрапив у полон, був засуджений на 20 років. Батько вчителював. Я був наймолодший у сім’ї. Вони прожили набагато менше від мене. І, очевидно, Бог мені сказав: прожити за них ще порцію, яку мали вони відбути на цьому світі.
Про літературу
Є якийсь такий чи проклін чи дар Божий, що дитина народжується - і співає, дитина народжується - і малює вугіллям по стінах, і ніхто не знає, що то має бути оперна співачка/співак чи художник… Я писав. Я писав все, що бачив, і підписувався. У 5 років я навчився читати, а в 6 – вільно читав. У батька була досить поважна бібліотека, я читав все, що потрапляло під руки. Але знав, що всі ці книжки підписані кимось, то чому я не можу підписатися під тим, що я написав. Це викликало сміх у моєї сім’ї, зокрема в мого брата, якого я дуже любив. Він був моїм товаришем, але я від нього в дитинстві зазнав дуже багато прикрих хвилин. Він тоді був дуже дотепний, а я ще тоді не мав почуття гумору. Це вже тепер я маю: коли з мене кепкують друзі, то я з того сміюся сам, бо знаю, що це найкраща зброя.
У Львові розпочалася моя літературна робота. З 1954 року я почав себе вважати професійним письменником, дебютував новелою. Це дуже гучно звучить «професійним», бо я себе на жарт називаю професійним політиком – я ж був депутатом Верховної Ради, тому можу й так себе називати, але це зовсім іронічно, самоіронія. А професійним письменником я таки став, бо це моя професія. Я дуже багато мав задатків: хотів співати, служити в церкві (десь в дитинстві були такі мрії), любив сільську працю (батько мав воли) і знав сільське господарство – з мене був би дуже добрий господар, якби сталося так, а не інакше. Але все це відлетіло, я тепер нічого з цього не вмію, окрім писати.
Якби я знав, що у мене дуже зле виходить, а я дуже самокритичний до себе і вимогливий, то я би поламав перо давно, якби знав, що я є посередність. Я не хочу бути посередністю, я не люблю посередності. Посередність є найгіршим злом і в мистецтві, і в житті, і в економіці, і в усьому, бо нездару – видно, а геній – недоступний. А я - професійний літератор. Люблю цю роботу. Без неї жити не можу. Коли я встаю – о 6-7 ранку – і у мене гладкий стіл: немає розкиданих паперів, заготовок, незакінченого розділу чи інше, то мене огортає якась не те, що тривога, дискомфорт, я впадаю у пригнічений стан. Я знаю, що до обіду буду нудитися без роботи, бо мушу щось робити. А не вмію нічого іншого робити, то роблю це.
Література як робота
Я переписую кожну свою річ найменше 5 разів. Перший чорновик, переписую майже відразу. Мушу його сам для себе розшифровувати, бо десь думка швидше йде, ніж перо. Цей чорновик я рву, щоби не говорили, що я такий неграмотний як наш Президент. Вдруге перечитуючи, правлю, що не зовсім подобається. Тоді втретє переписую. Його даю читати найдовіренішій особі, яка розуміється на літературі, є доброзичливою і дуже вимогливою… Коли вона той рукопис повертає, він на полях стає чорний й іноді навіть глузливий…
Я передруковую ще раз начисто. І відтепер текст не має змінювати ніхто, крім коректора, який знаходить, що десь пропущена кома чи є орфографічна помилка, чи русизм вжитий, що в мене трапляється, адже вихований в галицькій російській колонії. Всі рукопису я рву, тільки останній залишаю і той, що правлений моїм першим читачем (бо це може бути комусь цікавим).
Буває десь страх перед ненаписаним папером. Панічний страх. Його треба здолати, хоч і тяжко. Коли починаєш новий твір, мусить бути таке перше речення, яке буде паспортом всього твору. Якщо воно не вдається, то його треба перекреслити. Часом я це роблю… Але потім сама рука пише.
У своїх 20 історичних романах переглянув українську історію від ХІІІ ст. до нашого дня. Багато віддав часу і нашим дням, аби їх зафіксувати. Бо знаю, що років через 50-100 люди будуть цікавитися цією добою: що це був за народ, як вони здобули незалежність, чим жили, яких вибирали президентів, як боролися.
Жарти
Якось Д.Павличко мені говорив про те, що мене тут (у Львові, – ред.) всі знають, а я йому: «Ну, кілька бомжів знають, вони вітаються зі мною і кажуть Роман Іванович. А решта – не знаю, чи знають». А тебе, кажу, знають точно, бо ти з трибуни постійно виступаєш. А він: «Я давно у Львові не був. У Львові мене уже давно не знають». От так скромно ми один про одного піджартовуємо.
Популярність
Я не можу скаржитися. Як йду по вулиці, зі мною часто вітаються люди. Я чемно кланяюся. Мені надзвичайно приємно, що мене впізнають. І якби я нічого не робив, мене б стільки не знали, а так виходить, що щось я все-таки зробив.
Абсолютно несподіваний для української літератури і цікавий Євген Пашковський. Його неможливо читати, як Джойса. Його твори – як та злива мови, багатство її. От так, ніби їдеш поїздом і фіксуєш ліси, поля, сади – і все це гарно. Я не скажу, що він мені подобається у поведінці. У нього важка натура і життя в нього було важке. Але це письменник, який створив свій стиль. А письменник – це і є стиль, якщо письменник не має стилю, то нехай ламає перо.
Національна незгода
Навіть великий Мазепа казав: "Від незгоди ми пропали, самі себе зруйнували". Це як традиційна демократія, як традиційне хліборобство, традиційна пісенність наша, так і традиційна незгода є у нас. На святі Злуки всі були окремо – Яценюк окремо, Тимошенко окремо, ще хтось. І не будуть вони ніколи єднатися. Так було завжди. Але трапився Коновалець. Із Зашкова. Хто сподівався, що цей студент об’єднає всю Україну як полковник, як стратег, як підпільник, як політик тощо - за що його і вбили. І почалися роздори. При ньому не було роздорів. Він був лікарем своєї нації. І ще такий чоловік з’явиться.
Національна ідея
Національна ідея – це те, що живе в нас. Не стидайтесь слова «націоналіст». Ми всі є націоналістами, і це – позитивно. Те, що вони нас називають націоналістами і вкладають у це свій шовінізм, що є ворожою субстанцією, а націоналізм – позитивною.
А негативний зміст у це слово вкладають росіяни, думаючи про себе, про свій шовінізм. Ми ж будуємо національну державу.
Я не розчаровуюся в майбутньому України. Я оптиміст. Вважаю, що перед Україною – велике майбутнє. Я це знав ще тоді, коли того майбутнього і видно не було… Я знав, що всі імперії розпадаються… Але буде трудно, буде тяжко.
Аліна Небельмес
Коментарі
Останні події
- 14.07.2025|09:21V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» презентує цьогорічну програму
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року