
Re: цензії
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
- 23.05.2025|Ніна БернадськаГолос ніжності та криці
- 23.05.2025|Людмила Таран, письменницяВитривалість і віру маємо плекати в собі
- 15.05.2025|Ігор ЧорнийПірнути в добу романтизму
- 14.05.2025|Валентина Семеняк, письменницяМіцний сплав зримої краси строф
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
Видавничі новинки
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Як твори Коельо, Андруховича та Жадана впливають на суспільство — дає відповідь критик
Родик К. Актуальна література: пунктир-енциклопедія. Книжка перша. — К. : Радуга. — 255 с.
Пунктир-енциклопедія «Актуальна література» Костянтина Родика («Радуга», 2016) — спосіб специфічної літературно-критичної інтерпретації творів сучасного літературного процесу. Одразу зазначу, що авторові йдеться про написання пунктир-енциклопедії, а отже, рецензоване видання — тільки перший том цього гранд-проекту. Автор обіцяє продовження, і в наступних томах, як зазначено на обкладинці, можна сподіватися сюжетів про Бориса Акуніна, Тараса Антиповича, Володимира Даниленка, Мирослава Дочинця, Юрія Іздрика, Леоніда Кононовича, Андрія Куркова, Марію Матіос, Ярослава Мельника, Тараса Прохаська, Ольгу Токарчук, Валерія Шевчука та ін.; щоправда, кілька знакових імен, як Володимир Лис, Ліна Костенко, Любов Голота, Людмила Таран, поки що випущено, проте, можливо, авторський задум полягає у нерозкритті усіх таємниць і несподіванок.
Дійові особи першого тому — автори досить знакові, стилістично різні. На мою думку, відмінностей між ними можна знайти значно більше, ніж точок дотику. Так, герої першого тому К. Родика — Ю. Андрухович, Д. Браун, Ю. Винничук, У. Еко, С. Жадан, О. Забужко, П. Коельо, В. Кожелянко, М. Краєвський, Т. Федюк, М. Хомич, В. Шкляр. Палітра надзвичайно різна, представлена різними культурами, стилями, світоглядно-філософськими настановами, різним ставленням до виміру масліту та поп-культури. Напевно, більшість із перерахованих авторів можна назвати гравцями на ринку масової літератури (все-таки Т. Федюк до такого ринку навряд чи належить, бо поезія загалом не може бути масовою; у певні періоди пошанування поезії було просто в тренді, як у часи авангардизму на початку ХХ чи наприкінці того ж ХХ століття, проте поезія апріорі не є масовоперетравлюваним явищем). Ю. Андрухович, Д. Браун, У. Еко — ті письменники, чиї твори на національному або й наднаціональному ринку літератури продаються в масових накладах.
У книжці «Актуальна література» чимало евристичних знахідок, влучних спостережень і зауважень, цікавих метафор і характеристик письменників та літературного процесу. Як, наприклад, у цьому пасажі про всесвітньо відомого італійського письменника-семіотика: «Умберто Еко — просвітлений Йог світового письменства. Що довше живе, то ясніше мислить. У свої 83 роки написав новий роман «Номер нуль» (X.: Фоліо, 2015) — взірець парааналітики. Уся творчість У. Еко — безперервне дослідження людської глупоти. Можна сказати, що світ тримає його саме для виконання цієї роботи. Письменник реагує на виклик: «Для можливості прийняти ідею свого кінця потрібно переконати себе в одному: після вашої смерті залишаться тільки дурні», — каже він одному з представників популяції не-дурнів, какатастрофічно зникає. І співрозмовник, знаний французький інтелектуал Жан-Клод Кар’єр, потверджує силу того парадоксального еліксиру молодості (жити серед розумних): «Вражений тим, як стимулює вивчення глупоти» ».
К. Родик, відійшовши від класичного філологічного аналізу, у цій книжці залучає до своїх рефлексій інтердисциплінарні підходи, які дають можливість поглянути на відоме явище з невідомого боку або у незвичному ракурсі: «Отже, Ден Браун створив динамічний детектив, використовуючи не кримінальні хроніки, а наукові гіпотези. Причому самі гіпотези інтерпретує не як історик, а радше як політолог. «На Вселенському соборі Христос офіційно визнаний Сином Божим… внаслідок голосування… Рання Церква вкрала Христа в Його послідовників у прямому смислі, забрала в Нього людяність, затуманила Його образ непроникним плащем божественності…». Дійсно, чим не політтехнологічна спецоперація? Очевидно, найбільш вдячними читачами «Коду…» — окрім стабільних поціновувачів гостросюжетного чтива — стали саме політтехнологи й аналітики. Найвправніші з них, як відомо, — ті, що розуміються на семіотиці: знаковій природі мови, психіки, інстинктів, комунікації. Саме таким виявився персонаж Роберт Ленґдон, котрий фактично відвернув політичний катаклізм, бо «все життя вивчав прихований взаємозв’язок між символами та світоглядом». Можна сказати, що в «Коді…» Ден Браун не ставив собі іншої мети, окрім створити гімн модерній метафізичній філософії, яка все пов’язує з усім і трактує буття як таємницю хіба для невігласів, не здатних аналізувати символіку» (с. 16).
«Актуальну літературу» написано досить легким стилем. Твори зарубіжних авторів переплітаються з творами українських письменників (наприклад, У. Еко на тлі В. Шевчука). Автор прагне зацікавити свого читача, ніби відштовхуючись від тези «історія літератури як провокація». Історія читання як історія літератури — той проект, який пропонує К. Родик, залучаючи читачів у багатовимірний літературний процес, у якому немає бар’єрів та ієрархічних дистанцій між Сергієм Жаданом і Деном Брауном.
Дмитро Дроздовський
Коментарі
Останні події
- 07.06.2025|14:54Артем Чех анонсував нову книжку "Гра у перевдягання": ніжні роздуми про війну та біль
- 06.06.2025|19:48У США побачила світ поетична антологія «Sunflowers Rising»: Peace Poems Anthology: by Poets for Peace»
- 03.06.2025|12:21У серпні у Львові вперше відбудеться триденний книжковий BestsellerFest
- 03.06.2025|07:14Меридіан Запоріжжя та Меридіан Харків: наприкінці червня відбудуться дві масштабні літературні події за участі провідних українських авторів та авторок Вхідні
- 03.06.2025|07:10Найпопулярніші книжки для дітей на «Книжковому Арсеналі»: що почитати дітям
- 03.06.2025|06:51Фільм Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки» покажуть на кінофестивалі Docudays UA
- 03.06.2025|06:50Дух Тесли у Києві
- 30.05.2025|18:48«Літературний Чернігів» на перехресті часу
- 27.05.2025|18:32Старий Лев презентує книгу метеорологині Наталки Діденко «Тролейбус номер 15»
- 26.05.2025|10:38Поезія без кордонів