
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
Кримінальне чтиво
Смішні таємниці
Марина Меднікова. Смерть Олігарха, - К., Дуліби, 2006. – 160 с.
Жанр: детектив про те, як герої придумали детектив про детектив
Три роки тому тоді ще існуючий журнал «Кіноколо» оголосив про свою участь у досить цікавому проекті: українські письменники представляють свої улюблені фільми. Письменниця Марина Меднікова не бачить нічого поганого в тому, що сучасній культурній українці може подобатися фільм Квентіна Тарантіно «Кримінальне чтиво».
При тому, що її книги – зовсім не «під Тарантіно» і не переспів його мотивів. Але методи чимось схожі: професійна сценаристка Меднікова взяла на озброєння завідому вторинність та запрограмований несмак того продукту, який формально підпадає під визначення «масова культура».
Боронь Боже – автор цих рядків, палкий прихильник маскульту, чтива, попси чи як там ще називають жанри, котрі подобаються мільйонам, не збирається міняти орієнтацію. Просто ще одна характерна ознака масової культури – вона не лише призначена широким масам, її самої маса. Тобто, зразків багато, дуже багато, в деяких випадках – занадто багато. І на один справді вартісний витвір у царині масової культури припадає десять посередніх, прохідних і просто поганих. Це – нормальне явище для будь-якого процесу. Щоправда, в Україні цієї «маси» не так багато, як здається її противникам і як хотілося б її шанувальникам. Тому літературна праця Марини Меднікової до певної міри невдячна. Але це все – поки що.
Отже, ми домовилися: письменниця, з усіх штампів маскульту обираючи собі найбільш затерті (так само, як Тарантіно в кіно), робить тексти, абсолютно не схожі на те, що пише сьогодні переважна більшість вітчизняних авторів. Як «елітних», так і «попсових». Сама авторка не особливо прагне вписуватися жодну з українських письменницьких тусовок, і слава Богу.
Новий роман «Смерть олігарха» закріплює і до певної міри підсумовує все те, що написано до цього часу – «Тю!», «Терористка», «Крутая плюс». В сюжеті обов’язково мусить бути насильницька смерть чи інший злочин, причому – з ледь відчутним політичним присмаком. Адже олігарх в Україні – поняття справді не стільки бізнесово-економічне, стільки політичне. Так само як у «Терористці» - спроба масового отруєння дітей. Проте політика завжди відразу затирається. Лишається нещасний Олігарх, меценат (краще-спонсор) вистави, якого отруїли в театральній ложі під час прогону. І його Вдова влаштовує власне слідство: хто з акторів, які були в цей час на сцені, підклав біля нього ампули з отруйним газом.
Знайомий сюжетець? Не просто знайомий, а використаний за більш як півтора століття існування детективу тисячі разів. Коли по ходу починає з`ясовуватися, що вбити Олігарха хотів і міг кожен, включно зі Вдовою, читачеві з почуттям гумору стає смішно. Проте ми тут маємо справу не з пародією в чистому вигляді: Меднікова ненав’язливо говорить про кризу в самій маскультурі. Кризу, яка ніколи не буде подолана, бо споживач звик до сталих шаблонів. Через те розгадати, хто вбив Олігарха, за що і чи вбито його взагалі, можна приблизно на половині книги. І авторка зовсім не робить із цього страшної таємниці – таємницю вона робить смішною.
Єдине, про що я шкодую – так це про неможливість представити найновішу книгу Медникової. З часів «Смерті олігарха» письменниця остаточно переключилася на кіносценарії. Які, між іншим, теж не кожен сучасний український літератор вміє писати.
Оцінка *****
Кожен текст оцінюється за 5-тибальною системою. Кожна оцінка дає твору наступну характеристику:
* Жодної надії;
** Погано, але не настільки. Хоча шкода витраченого часу;
*** Ідея є, потрібен редактор. Вчить матчастину;
**** Хочеться краще, але загалом поживно;
***** Так тримати!
Значок (+) біля оцінки – Автор може краще.
Значок (-) біля оцінки – Аби не гірше.
Книжки з низької полиці. Введення в рубрику
Додаткові матеріали
- Страшно соціально
- Смертельні ігрища покійників
- Мозок у цейтноті
- Політичні імпотенти тернопільського розливу
- Вбити за «Молодість»
- Привид бродить по музею
- Слюсар любить білі колготки
- Статеві збочення українського політикуму
- Італійська народна казка
Коментарі
Останні події
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
- 29.06.2025|13:28ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва
- 26.06.2025|07:43«Антологія американської поезії 1855–1925»
- 25.06.2025|13:07V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників